Start > Körkortsforum > Tittar på växelspaken för att …

Tittar på växelspaken för att säkerställa att hamna i rätt växel!

Humle 2020-05-23 13:21 ! Citera #
16,5 år gammal, övningskört i drygt ett halvår (lite mindre). Sjukt nervös i början, har väl för mesta dels släppt nu. Kör minst 2-3 gånger i veckan men försöker köra så mycket som möjligt för att få det till en vana och känna sig avslappnad, säker, lugn och att man har läget under kontroll.

Nu till mitt problem; Varje gång jag växlar kollar jag alltid på växellådan. Detta blir ett problem då jag tappar fokus från vägen, bilen kanske börjar vingla till och jag förlorar tid i onödan under t.ex. en nerväxling vid korsning.

Problemet är inte att jag inte vet hur växlarna ligger eller var jag ska dra den, utan mer för att jag behöver dubbelkolla om den hamnar i rätt växel. Orolig att t.ex. lägga i 3an istället för femman eller 2an istället för 4an.

Hört att man kan använda aliminumfolie över spaken för att lära sig växla utan att kolla men det känns ju som en extremt stor risk för olycka. (En sak till: Problemet är värre i högre hastigheter, t.ex. på en nerväxling från 80-väg)

Övning ger färdighet men uppskattar tips något otroligt.

Tack för svar i förhand!
Ullizen 2020-06-07 18:00 ! Citera #
När du lägger i från ettan till tvåan håller du handen till höger om växelspaken och drar den lite lätt emot dig, när du går från tvåan till trean tar du handen lite till vänster om spaken och ska du lägga i från trean till fyran håller du mitt uppe på, då blir det enklare att få in rätt växel! Titta på youtube där det finns klipp på hur man gör :) sitt och känn efter när bilen står still hur det känns , till slut kan du det utan att tänka på det!
acknan 2020-07-14 20:05 ! Citera #
Det ska inte behövas att tänka på sånt om man använder rätt teknik. Använder du rätt teknik och vet vart växlarna sitter ska du absolut inte behöva ”dubbelkolla” Tänk att du har 3 horisontella spår. Växelspaken vill alltid hamna i mittenläget naturligt där behöver du inte utföra någon direkt kraft med handen för att hamna. I mitten har du 3an och 4an. För att hamna i de andra två spåren behöver du trycka växelspaken mot eller från dig. Utgår du alltså från mittenläget och vill lägga i 5an så trycker du från dig för att komma till ytterspåret och sedan upp. Finns ingen chans i världen att du får i 3an då eftersom att börjar med att trycka från dig (rakt till höger) För att komma tillbaka till mittenläget krävs knappt en liten putt så lägger sig växelspaken automatiskt i mitten och du vet att du där har 3an och 4an. Dålig förklaring kanske men så tänkte jag iaf.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo