Start > Körkortsforum > Problem med koppling/ gas

Problem med koppling/ gas

angella 2020-05-21 17:23 ! Citera #
Hej allihop!
Det är så här att jag övningskört nu typ 10 gånger med min lärare och grejen att varje gång när jag stannar vid rött ljus och ska köra igen vid grönt så tar det lite tid innan bilen börjar rulla, och igår blev min lärare typ lite sur på mig för att det har hänt flera gånger nu och då blev jag stressad för att jag tyckte att jag kommer inte klarar det här känns som.
Har ni några tips så vore jättebra och tipsa
Moa 2020-05-22 00:06 ! Citera #
Testa att släppa kopplingen till dragläget och sedan möta med lite gas.
Trabanten 2020-05-26 13:42 ! Citera #
Jag skulle tipsa dig om att inte vara rädd för att möta med gasen!

När det blir grönt, prova då att trycka till på gasen så det verkligen låter. Ju mer gas du har, desto mindre risk är det för motorstopp. Om man gasar tillräckligt mycket behöver man knappt tänka på dragläget, utan du släpper kopplingen i lagom och jämn fart.
Och tänk inte på miljön, trafikrytmen och trafiksäkerheten är bättre att hålla sig vid än miljökörning, just vid start vid grönt ljus
Daniel 2020-05-26 19:57 ! Citera #
När du kört ett tag är detta något som kommer naturligt. Olika bilar är olika med var dragläget ligger, men med lite erfarenhet känner man det...

Så här gör jag vid start:
1. Stillastående - Fot på broms och koppling nedtryckt.
2. Flyttar höger fot till gasen (släpper bromsen) och börjar relativt långsamt (du kan öka farten när du vet ungefär var dragläget ligger) släppa kopplingen.
3. När du känner att bilen börjar reagera (vilja köra framåt) trycker du till på gasen samtidigt som du mycket långsamt släpper kopplingen. Detta gör att bilen rullar lungt iväg.

Olika bilar är olika förlåtande och ofta är dieselbilar lättare än bensin. Dieselbilar kan ofta börja rulla lite grann (så läbge det ibte är uppförsbacke) även om du inte möter alls med gas och då är det lättare att hitta dragläget...


Avslutningsvis en kul (för alla utom bilen som slits en del) och lärorik övning du kan testa om du kör privat är att ställa dig i en hyfsat brant backe med lite (helst ingen) trafik och sedan försöka hålla bilen stillastående med endast gas och koppling (ingen broms). Då lär man sig snabbt att hitta/känna av dragläget i bilen

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest