Start > Körkortsforum > Angående företräde

Angående företräde

Gäst 2020-05-21 14:08 ! Citera #
Tjena!

Tänkte kolla lite mer er angående videon här, där vid 9:05, vi säger t ex bilisten som är framför honom (vid sidan) som ska svänga ut och som har väjningsplikt, vem är det som har företräde om det INTE fanns en väjningsplikt skylt uppsatt där? :o

www.youtube.com/watch?v=H_amnCr2AOg
. 2020-05-21 16:25 ! Citera #
Om du menar den VITA bilen till vänster; och om den inte hade väjningsplikt så ska den köra först innan han kör om han inte har då själv väjningsplikt
Gäst 2020-05-21 17:39 ! Citera #
Varför skulle den vita få köra ut först? Vilken regel är det? Är det för den vita bilen kom först? o.O
Anne 2020-05-23 14:07 ! Citera #
Problemet som han (Sunne Trafikskola/Christoffer) tar upp har inte med den vit-silvriga bilen att göra. Den verkar ha väjningsplikt mot ”oss”, därför står hen och väntar kvar.
Men det Christoffer säger vid 08:40 är att nu blir det farligt för trafiken på hans högra sida (den svarta bilen som syns precis i högra kanten av Christoffers vindruta och som svänger åt höger) skulle kunna skymma en bil - och det gör den ju! Hade Christoffer svängt vänster där vid 08:40 så hade han förmodligen krockat med svart bil nr 2 som dyker upp bakom svart bil nr 1.
Vid 09:08 kan du tydligt se att den vit-silvriga Volvon har väjningsplikt (trekantig skylt med spetsen nedåt), om det är den du menar när du pratar om den vita bilen.
Hoppas det var till någon hjälp!
Anne 2020-05-23 14:24 ! Citera #
Men gu’ vad irriterande! Fattar inte hur jag kunde misstolka din fråga så totalt! Sorry!

Jag ser ingen huvudledsskylt eller annan ledtråd.

Christoffer kommer på en motorvägsavfart och man ger ju bilister företräde där för att det inte ska bildas köer. Den kön skulle ju i värsta fall kunna sträcka sig ända ut på motorvägen (även om det inte är troligt).
”Avfarter och påfarter tillhör också motorvägen.” Men definitionen av hur långt en avfart eller påfart sträcker sig vet jag inte, från/fram till den första korsningen kanske?
Vit-silvriga Volvon borde ju kunna få köra före dem som ska rakt i korsningen och ut på motorvägen men högfartsvägar är väl oftast prioriterade.

Det var vad jag hade att bidra med.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov