Start > Körkortsforum > Ang Nollvisionen - Bra eller d…

Ang Nollvisionen - Bra eller dåligt förslag ?

angelicato 2010-04-20 21:15 ! Citera #
Tror ni att belysning på obevakade övergångsställen är en bra idè med tanke på nollvisionen som man strävar efter ?

Jag skickade iaf in ett mail för att jag var nyfiken och fick svaret:


”Tack för dina synpunkter om belysning på övergångsställen. I våra riktikner står det också att korsningar för gående och cyklister ska utformas så att ”synbarheten är god även vid mörker, regn och vinterförhållanden” och den bör också ”ge hög trygghet och möjlighet till orientering för alla som vill korsa körbanan”.

För att uppnå detta är belysning ofta en förutsättning, men belysning är inte alltid den klokaste lösningen då belysning till exempel också gör så att bilisterna känner sig tryggare och därmed kör fortare. Det är också så att vi har miljö- och besparingskrav på oss som innebär att vi inte alltid bedömer det som mest effektivt att belysa en viss plats.

När vi ska bygga något så finns slltid experter på vägutformning med så att vi kan hitta en kombinatin av lösningar som skapar trafiksäkerhet och trygghet samtidigt som det är kostnadseffektivt både i byggskedet, men även senare när vi ska hantera driften och underhållet av vårt vägsystem.”


Vad har ni för tankar och åsikter om saken? :)
Sockerdricka91 2010-05-27 16:52 ! Citera #
Jag tror definitivt att belysning på obevakade övergångsställen kan vara till stor hjälp. Ett stort problem är ju faktiskt att väldigt få fotgängare använder reflexer och utan belysning blir de näst intill omöjliga att se. Belysningen kan hjälpa till att få våra fotgängare att synas lite bättre.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 19:43
1
I dag 18:18
1
I dag 14:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo