Start > Körkortsforum > Hur vet man om man har mötande…

Hur vet man om man har mötande trafik på en väg?

Trabanten 2020-05-09 13:17 ! Citera #
Hej på er.

Det här kanske är en jättedum fråga, men jag har aldrig riktigt förstått detta. Om jag kör till höger på en väg med två körfält, uppdelade genom någon sorts linje, hur vet jag då om det kan komma mötande trafik på körfältet till vänster om mig? Om man redan ser att det lite längre till vänster om mig på en annan väg åker mötande trafik, då fattar man att bägge körfält är till för min färdriktning. Men om man inte ser någon mötande trafik någonstans...?

Jag har aldrig uppfattat detta, och jag tycker att linjerna och dess definioter inte riktigt hjälper. Vet någon här hur man med säkerhet kan bedöma att bägge körfält på en väg är till för samma körriktning? Har jag missat någon livsviktig skylt? Eller kan man faktiskt kolla på linjerna? Hjälp!

Tacksam för svar,
Trabanten
Gäst 2020-05-09 23:32 ! Citera #
Det normala, skulle jag säga, är att det kommer mötande trafik i körfältet till höger. Det är tydligt utmärkt när det inte gör det (ex när det är fyra körfält och en heldragen linje i mitten, motorväg, påbjuden körriktning (enkelriktat) osv. ). Mitt svar bli att det finns mötande trafik om det inte finns en skylt som säger något annat. Har någon något annat svar? Har inte kollat upp detta, utan talar bara ifrån erfarenhet.
Trabanten 2020-05-10 13:35 ! Citera #
Tack för svar!

Har blivit idiotförklarad för den här frågan men jag funderar ju liksom över vad lagen säger. Visst är det logiskt det du säger, det är så man gör, det är så det ser ut, men jag undrar hur man kan försäkra sig om det vid varje enskilt tillfälle.

Det här med mittlinjer förvirrar mig. Enligt körkortonline (https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m1/) kan man inte genom mittlinjerna tolka färdriktningarna. Det står ju ”mittlinje eller körfältslinje”, och ger två exempel, det står alltså inte vilken av dem som är det ena eller det andra. Båda kan alltså användas vid olika tillfällen, tolkar jag det som.
Men enligt den här sidan jag hittade https://www.övningskörning.com/lektion/vagmarkeringar/ är det skillnad på de två linjerna. Mittlinjen ser tydligen alltid ut som överst på bilden, och då är det mötande trafik på andra sidan, medan körfältslinjen alltid ser ut som nederst på bilden, då mötande trafik inte finns på andra sidan.

Förrvirrande när två källor säger olika. Visst är det logiskt att man alltid håller sig till höger, och sedan får små tecken genom olika saker att bägge körfält på sin sida är till för en, men jag har aldrig sett någon skylt som säger det vid varje enskilt tillfälle. För att förtydliga har jag även aldrig kört mot mötande trafik eller varit nära på det, så frågan är inte riktigt ”höhö, vilken sida av vägen kör man på egentligen, höhö”. Ska fråga min lärare imorgon.
Gäst 2020-05-10 18:31 ! Citera #
Alla trafikanter som kommer i motsatt trafik mot dig är mötande.
Gäst 2020-05-10 19:16 ! Citera #
Prickar på sidostolpar=mötande
Trabanten 2020-05-10 22:28 ! Citera #
Jovisst, det fattar jag med, funderar över hur man är säker på det om man inte ser några bilar. Så dum är jag inte som inte vet vad ”mötande” bilar är för något :).

Och ja, kantstolparna fungerar ju utmärkt, det är ett ytterst bra exempel på någonting man kan titta på och få information om körfältens riktning. På landsvägar är ju dessa väldigt bra, men problemet är att kanstolparna bara finns på landsväg (så vitt jag vet). De sitter ju inte i stadstrafik direkt...
Det där med kanstolparna är ett bra exempel, frågan är alltså om det finns något motsvarande i stadstrafik som fungerar på samma sätt som kanstolparna.
Daniel 2020-05-24 21:55 ! Citera #
Antag som grund att du alltid har mötande trafik. Sedan finns det en rad hjälpmedel som kan tala om för dig att det inte är det. (Många är ganska självklara)

1. Prickar på reflexstolparna på vänster sida innebär mötande trafik.

2. Skyltar som motorväg, motortrafikled samt enkelriktat (blå fyrkant med pil) utesluter mötande trafik.

3. Förekomst av mitträcke

4. Bilar parkerade i din körriktnkng på vänster sida av vägen innebär enkelriktat (förutsatt att det inte är en bil som ställt sig fel).

5. Vägmarkeringar som stopplinje och väjningsplikt som sträcker sig över hela körbanan innebär enkelriktat.

6. I de fall dubbel mittlinje förekommer (typ 1 heldragen och en streckad) innebär det så gott som alltid mötande trafik. Finns dock t.ex på motorväg med 3+ filer att man målat så vid avfarter, men kan vara en hjälp att påminna sig.
Trabanten 2020-05-28 23:46 ! Citera #
Tack för svar Daniel!
Det var just det jag undrade, tack för tipsen.

För att förtydliga till andra hittade jag för någon dag sedan ett väldigt bra exempel på det jag menar med min fråga; imgur.com/a/CuoCqM1 (körkortonline tog bort länken så ni får klistra in den själva)

Alltså: om det inte stått i texten att bägge körfält är till för trafik i min riktning, hur skall man då anta det på bästa sätt?(Nu är svaret i det här fallet att det finns en bussfil till höger, men den kan ändå teoretiskt sett bara gälla någon timme om dagen eller så...)

Tack igen för svar Daniel :)
Liubov 2020-05-29 00:48 ! Citera #
A 25 Varningsmärken
Björn He 2021-06-10 01:07 ! Citera #
Mötande trafik kan väl i regel förekomma på alla vägar som saknar anvisning om enkelriktad trafik?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor