Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen

Kuggade uppkörningen

Gäst 2020-05-07 21:28 ! Citera #
Kuggade uppkörningen pga av att jag körde för sakta, känns så typiskt att något så litet kunde ändras om jag bara hade gasat :(. Allt annat godkänt. Sen så var en av anledningarna att jag inte körde om en cykel (vägen var liten, hade mötande trafik), tänkte inte ta någon onödig risk med att cykeln kanske ska svänga vänster framför mig eller blir ”förvånad” om jag kör förbi honom. “Folk bakom dig blir frustrerade” jaha då kan dom väl ta o köra om dig då. Det var inte direkt så att jag körde 40 km/h på en 80 väg liksom. På en motorväg körde jag 69 km/h på en 70 väg liksom.

Sen har jag en annan fundering, min kompis körde 75 km/h på en 70 väg under sin uppkörning och när inspektören fråga honom om det så sa han att han anpassa sig till trafiken och vill inte skapa kö. Inspektören acceptera det svaret och godkände honom. Kan man säga sånt liksom och komma undan med att köra typ 10km/h över hastighets begränsningen? :?
Gäst 2020-05-08 10:20 ! Citera #
Man kan tänka att iaf på landsväg ligga 0-2 km över hastigheten. Att köra 75 vid 70 är ju egentligen olagligt och vanligtvis hade man nog blivit kuggad, men om det var det enda felet och personen visade att han förstod problematiken så verkar det ju inte vara några problem. Om han hade haft fler fel hade han blivit kuggad, helt klart. Man ska inte köra onödigt långsamt utan anledning, och cyklar kan man ibland köra om även om man får möte.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest