Start > Körkortsforum > Vad ska jag tänka på mer? Jag …

Vad ska jag tänka på mer? Jag förstår inte vad som menas med detta...

Kuggis 2020-05-05 15:35 ! Citera #
Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Trafikregler
Din körning visar brister i att:
Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning
Motorväg/motortrafikled
Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Ingripande har förekommit.

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Effektiv bromsning
Backning
Start från vägkant
Start i lutning
Oskyddade trafikanter
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Körning på smal/krokig väg
Motorväg/motortrafikled
Riskfyllt/halt väglag
Hanna 2020-05-06 14:19 ! Citera #
Hej!
Det betyder kort och gott att du måste köra mycket mer bil och se vad som gäller i olika situationer. Grundorsak är trafiksäkerhet och beteende. Det betyder att du inte kör på ett riskmedvetet sätt. Kanske kör du för fort så att du inte hinner stanna innan övergångsställen, eller att du kommer för fort in mot rondeller och inte hinner väja för annan trafik, eller så tittar du inte speglar och runt omkring dig när du svänger eller byter fil. Det står att du inte visat kunskaper inom att förutse konsekvenser, alltså måste du börja tänka tanken ”vad händer när jag gör så här?”. Vad händer när du svänger utan att blinka? Vad händer när du inte kan stanna för ett övergångsställe? Det kan också vara att du ligger för nära framförvarande trafik vilket medför att du inte hinner bromsa när det kommit upp ett hinder. Du borde läsa på vad riskmedventenhet och trafiksäkert beteende är, samt vilka väjningsregler som gäller och hur man ska bete sig för att tydligt visa sin avsikt i trafiken.
Lycka till!
Gäst 2020-05-06 14:20 ! Citera #
Har du kört något på körskola? Ta någon enstaka lektion och be dem behandla det som en uppkörning, så kommer läraren att se dina brister och kunna förklara för dig.
tips 2020-05-10 20:36 ! Citera #
Hej! Ungefär dessa grejer sa min körskollärare till mig ett tag innan min uppkörning. Jag tänkte att jag ville försöka undvika att behöva stanna bilen så ofta som möjligt, vilket ledde till att mitt körsätt uppfattades som ganska osäkert och riskfyllt. Jag ändrade då mitt tankesätt lite och övade mer och fick körkortet en vecka senare.
Mitt tips är att ha bättre uppsikt, detta lär man sig bäst genom mängdträning. Kolla LÅNGT in på korsande vägar/vägar som leder in i rondeller för att se om/hur många bilar som kommer. När man börjar kolla längre blir det mycket enklare att avgöra vilken fart man ska hålla för att inte behöva stanna/hinna före en annan bil etc. I korsningar med skymd sikt behöver man i princip alltid gå ner på 1:ans växel (iallafall i de bilar jag kört) och krypa fram försiktigt.
När du har väjningsplikt ska du sakta in i god tid för att visa att du tänker stanna och för att inte göra andra trafikanter rädda.
Ta aldrig risker när du kör in i cirkulationsplatser.

Lycka till på nästa prov!
snurre 2020-05-11 13:27 ! Citera #
Jag skulle säga att på en uppkörning, om du tagit lektioner hos en trafiksskola så anser dom dig redo för en uppkörning. Så på uppkörningen, kör som du brukar. Viktigt vid uppkörning är att man kollar speglar så ofta man bara kan, visa tydligt att du kollar hur trafiken runt om ser ut, planera din körning (otroligt viktigt), visa att du stannar vid väjningsplikt. Va överdrivet tydlig med ditt körsätt och dina avsikter när du kör!

Nästa uppkörning fixar du de galant, bara övaövaöva!
Piraten 2020-05-13 05:22 ! Citera #
Kuggis 2020-05-05
Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Trafikregler
Din körning visar brister i att:
Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning
Motorväg/motortrafikled
Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Ingripande har förekommit.

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Effektiv bromsning
Backning
Start från vägkant
Start i lutning
Oskyddade trafikanter
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Körning på smal/krokig väg
Motorväg/motortrafikled
Riskfyllt/halt väglag
:D
Bara rubriken säger det mesta..
Om du inte vet vad inspektörern menar, så ska du verkligen läsa om riskmedvetenhet i boken.
Och köra mer efter du läst boken..
Du var för tidigt att göra en uppkörning totalt.
Tyvärr då :?
Lycka till och ge inte upp.
Mvh
Piraten
Anne 2020-05-23 13:49 ! Citera #
Det är verkligen inte solklart vad inspektören anmärker på - det är ganska formellt språk - men jag hittade en kort serie på Youtube häromdagen som iallafall har hjälpt mig att förstå de här sakerna lite bättre.

Användaren heter: Ta Körkort
Videoserien heter: Kugga inte uppkörningen - del 1 (plus del 2 och 3)

Berättaren är inte inspektör på Trafikverket utan trafikskollärare, tror jag, men borde ändå ha hyfsad koll.
Hoppas det hjälper!
(Och jag är inte på något sätt sponsrad av Ta Körkort! :lol: )

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest