Start > Körkortsforum > Köra upp Örebro

Köra upp Örebro

Emmy 2020-05-05 08:39 ! Citera #
Har någon tips vid uppkörning i Örebro? Nån väg eller plats som är extra knepig som man måste tänka på? Ska själv köra upp där och har aldrig kört i Örebro tidigare. :)
Lastbilstjejen 2020-05-06 13:22 ! Citera #
Emmy 2020-05-05
Har någon tips vid uppkörning i Örebro? Nån väg eller plats som är extra knepig som man måste tänka på? Ska själv köra upp där och har aldrig kört i Örebro tidigare. :)
Hejsan Emmy!

Jag har dock aldrig haft en uppkörning i Örebro, så jag vet inte vilka vägar inspektörerna bruka använda sig av.
Men jag kör nästan dagligen i Örebro inom jobbet.
Just nu är det väldigt mycket vägarbeten runt om hela stan, så det kan göra det lite rörigt om man inte är van vid omdirigerande vägar. Men ta det bara lugnt och lyssna på vad din inspektör ber dig om, så kommer allt gå jättebra.
Örebro som stad är annars inte mycket svårare än vad en annan medelstor stad är att köra i.
Dom som säger något annat har nog enbart tråkiga minnen från den staden, som att dom kuggade eller något liknande.

För att gå in mera på speciella områden så skulle jag vara extra vaksam om du får köra i stadsdelarna Marieberg och Adolfsberg, där är det mycket vägarbeten, samt centrala delarna av Örebro..

Lycka till!!!
Annelie 2020-05-07 07:55 ! Citera #
Jag är född och uppvuxen i Örebro, kuggade på min första uppkörning.
Tyckte själv att den gick kanon, att jag gjorde allt rätt... Trevlig man från vägverket med mig och jag fick köra tvärs igenom stan och en liten sväng ut på motorvägen. Inga problem. Visst jag svängde inte in på alla gator inspektören bad, var så himla nervös. Men det försäkrade han mig om inte hade spelat någon roll för att jag kuggade, eftersom det varken var lydnad eller mina kunskaper om hur jag hittade i stan som prövades. Utan mina körkunskaper.

Det jag kuggade på var att jag hade stannat i en trafikljusreglerad korsning mitt i stan. Ljuset hade slagit om till gult innan jag kom fram till det, varpå jag trodde att jag gjorde rätt som stannade...
Men tydligen hade bilen bakom mig varit dålig på att hålla avstånd och var så nära mig, att det ur trafiksäkerhetsperspektiv hade varit mer rätt av mig att köra igenom på gult. Då risken att få den bakomvarande bilen i arslet, pga att föraren inte hade hunnit bromsa var större än den olycksrisk som jag skulle utgjort av att inte hinna över korsningen innan ljuset slagit om till rött.
Således fick jag lära mig vikten av att vara uppmärksam på, inte bara min egen körning utan även mina medtrafikanters. (Jag fattar grejen men tycker nog ändå att inspektörens dom var onödigt hård. Såå nära var inte den andra bilen att den behövde panikbromsa eller ens i närheten... men ja ja, jag lärde mig nått i alla fall).

Andra gången fick jag också åka genom stan, ut på lite landsvägskörning sen tillbaka. Gick inte alls lika bra som första gången enligt mig, men kortet fick jag. Båda gångerna fick jag köra i ca 25- 35 min.

Alla byggen dom håller på med just nu tror jag faktiskt kan vara till fördel vid uppkörning. Är nog mindre stadskörning tack vare dom än annars...
Tror att Örebro är hyfsat oproblematisk att köra upp i. Om man ska tänka på något, så skulle det väl vara den ombyggda korsningen Rudbecksgatan/Trädgårdsgatan mot Norrköpingsvägen, strax innan Bhern arena. Där bör man uppmärksamma att höger körfält är till för enbart svängande, och tar dig mot motorvägen. Ska du mot Norrköpingsvägen kan du inte ligga i den filen, om du inte har något emot en liten omväg förstås.
VÄLDIGT många som tror att man kan köra rakt fram även i högerfilen (man kunde det förr), vilket gör att dom skiter i att köra trots grönt för högersväng. Man gasar på lite extra istället för att hinna klämma sig in före, i det raktgående körfältet.
Många olyckor och förbannade bilförare som ska svänga men fastnar bakom de som inte uppmärksammar skyltningen för filerna.

Oj, tänkte bara skriva lite kort... Hoppas jag inte förvirrar mer än gör nytta :?

Men LYCKA TILL, DU FIXAR DET :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo