Start > Körkortsforum > Nervositet ?

Nervositet ?

angelicato 2010-04-20 19:55 ! Citera #
Är det många som kuggar på uppkörning pga nervositet? Någon här som gjort det eller har tips för att man inte ska vara nervös ?
Olle 2010-04-21 01:47 ! Citera #
Nervositet är förmodligen den största faktorn till att man gör dessa små misstag man kuggar på.

när jag själv körde upp var jag inte särskilt nervös, det är ju liksom ingen mening med det, kuggar man så är det ju bara att boka ny tid och köra igen, ingen panik.
lite pirrigt är det ju självklart, men det är inte svårt! jag lovar. Lyssna bara på instruktioner och visa vad du kan så kommer allt att gå som smör. lycka till.
Gäst 2010-04-22 09:11 ! Citera #
Vad jag har hört från mina kompisar som har tagit körkortet, de var nervösa precis innan man satte sig i bilen men efter har kört en bit så släppte nervositeten. Känner du dig säker på din körning så har du ju inget att vara nervös över.
Alex 2010-05-18 13:43 ! Citera #
Jag kuggade min första uppkörning till bil, tack vare att jag var allt för nervös. Gjorde en massa småfel som i det store hela ledde till att läraren kuggade mig. så jag åkte tillbaka till körskolan tog ett par lektioner som gjorde att jag kände mig säkrare i min körning och förbättrade mitt självförtroende. efter detta så var det inga problem den andra gången. så jag kan hålla med föregående person, man ska ta så många lektioner eller övningsköra tillräkligt mycket privat tills man känner sig så säker i sin körning att nervositeten inför uppkörningen släpper.

mvh alexander
hannsa 2010-05-18 19:31 ! Citera #
Klart att man kommer att vara nervös, detta kan dock vara lite till en fördel (sålänge det inte är till överdrift såklart) . I boken står det ju till och med att det bästa tillståndet man kan vara i när man kör bil är inte avslappnad som man kan tro utan måttlig nervös. Detta tillståndet gör att du är mer uppmärksam på saker, är du för avslappnad är det lätt att du missar.

Kontrollpersonen du kör med är ofta också lite överseende med saker som inträffar på grund av nervositet. Det är ju som sagt väldigt förståeligt, det är ju en stor sak att köra upp. T.ex motorstopp kan de ha överseende med (sålänge de inte blir för många) eftersom en sådan sak kan hända även den bästa.
Hold 2010-05-23 23:19 ! Citera #
För att göra dig mindre nervös så känn dig säker på allt som inspektören kan tänka sig be dig göra, tex vända på landsväg, villaområde, högerregleln osv. Gå inte och traggla sånt, om du är osäker så ta reda på saker och ting, fråga läraren tex om du har en sådan.

Jag har varit nervös i flera veckor innan uppkörningen och nu är det lite mer än 1,5 vecka kvar. Jag är kan mina svagheter, jag kommer på mig själv ibland när jag frågar mig själv om det är högeregeln och då vet jag inte ibland = inte alls bra. Jag är smått osäker på det här med vändning också, mest vilket tillvägagångssätt jag ska välja i olika situationer och sånt jag jag öva på och fråga om för det är sånt jag har kommit på när jag har funderat på vad jag är kanske lite osäker på.

Mvh
Gäst 2010-06-15 10:12 ! Citera #
Tycker det är svårt med högerregeln om det står en 50 skylt när man kommer in på den nya vägen då känns det som att det är huvudled men det är det ju inte:( Varför är inte alla gator huvudled...
Gäst 2010-07-14 16:46 ! Citera #
Du kan kugga pga. nervositet. Trafikinspektören kollar till helheten i din körning,
och är du allt för stirrig kommer han/hon inte att godkänna dig. Det hände mig första
uppkörningen. (Fast de skyller alltid på ngt annat litet fel man gjort).
Andra uppkörningstillfället bytte jag taktik, intalade mig själv flera timmar innan körningen
att jag var en duktig bilförare, och jag såg till att hela tiden prata med trafikinspektören,
dels för att hejda min nervositet, dels för att roa honom genom att prata trafiksäkerhet.
Dessutom tänkte jag att det inte var hela världen om jag skulle kugga igen, jag hade ju
redan genomlevt det och fick då se att jag inte dog. :D
Då gick det bra! Mitt tips är alltså mental förberedelse!
Gäst 2010-08-06 21:19 ! Citera #
Jag blir lätt nervös i pressade sitsar där jag ska prövas osv.. Känner på mig att uppkörningen kommer bli ett problem för min del, Tips?
Gäst 2010-08-06 22:29 ! Citera #
ASAP
Jag blir lätt nervös i pressade sitsar där jag ska prövas osv.. Känner på mig att uppkörningen kommer bli ett problem för min del, Tips?


Övningskör lite innan, inte mycket men lite uppvärmning så att säga, och var väl förberedd.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest