Start > Körkortsforum > Kuggade två ggr!!

Kuggade två ggr!!

David 2020-04-15 14:08 ! Citera #
Hade teori prov för en vecka sen o fick 59 rätt godkänt, körde upp två gånger nu och kuggade båda uppkörningar.

Första uppkörning - Det kändes riktigt bra gjorde inga fel, trodde verkligen att jag skulle klara körningen Han hade inte mycket o säga, han tyckte / sa bara att det vinglade lite för mycket där på landsvägen och blev kuggad pga det.

Andra uppkörning - Fick köra mer i stan och en gång genom en rondell. Vi blev klara på ca 20 min. Blev kuggad också. Fick inget bra/vettigt svar ifrån honom. Allt han hade sagt var bara skit snack stämde inte med va det stod i mailen jag fick.

Såhär står det i mailet - Brister har visat sig i följande situationer: Cirkulationsplats och korsning i stan.

Vilket inte stämmer alls vi körde genom en Cirkulationsplats där jag gjorde inga fel. Kom fram till rondellen släppte gasen i tid la i tvåans växel släppte två bilar och sedan körde in i rondellen när de va fri väg.

Körde mycket i stan också så när jag kom fram till korsningar där de va dåligt sikt åt vänster o höger sänkte jag ner farten och fortsatte köra när de va fri väg i vissa behövde jag stanna.

Jag tycker att det här är ett skämt det som händer. Man kan inte diskutera med dom allt dom säger är rätt, gäller bara och se glad ut.

Man börjar nästan fundera på om man ska spela in på mobilen när man kör upp nästa gång eller ta med sig farsan.

Har en kompis som fick godkänt på uppkörningen fast han krockade nästan med en lastbil i rondellen. Han släppte förbi en bil och sen kom det ut en lastbil från vänster som han inte såg vilket gjorde att han va göra en hård inbromsning vilket sedan gjorde att han fick motorstopp i rondellen, då tänkte han aa nu är det kört för mig, men det blev icke så han blev godkänd ändå.

Det är så j*vla orättvist. Skriv va ni tycker, vad skulle ni ha gjort? Har ni några tips?
Gäst 2020-04-15 20:30 ! Citera #
Hej!
Jag har varit med om exakt samma. Små skitmissar utan betydelse gjorde så jag fick göra om uppkörningen. Även denna gången underkänt. Sen vände jag mig till HD( jag studerar till jurist så jag vet att det är helt möjligt att överklaga detta) det slutade med att jag vann!( Jag spelade in hela uppkörningen så de kan jämföra med trafikförordningen)
Prova att göra om uppkörningen igen och spela in den blir du underkänd så överklaga till HD (PS. Det kan förekomma att du får betala rättegångskostnader om din vilja inte går igenom)
EjTroll 2020-04-15 21:32 ! Citera #
Gäst 2020-04-15
Hej!
Jag har varit med om exakt samma. Små skitmissar utan betydelse gjorde så jag fick göra om uppkörningen. Även denna gången underkänt. Sen vände jag mig till HD( jag studerar till jurist så jag vet att det är helt möjligt att överklaga detta) det slutade med att jag vann!( Jag spelade in hela uppkörningen så de kan jämföra med trafikförordningen)
Prova att göra om uppkörningen igen och spela in den blir du underkänd så överklaga till HD (PS. Det kan förekomma att du får betala rättegångskostnader om din vilja inte går igenom)
Haha, för det första går det inte att överklaga:

Körkortslagen:
2 § Följande beslut får inte överklagas: … godkännande vid förarprov.
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488

För det andra kan man aldrig vända sig direkt till Högsta domstolen. Fallet måste gå genom lägre instanser först, vilket du som juriststudent borde veta?

För det tredje, Högsta domstolen hanterar bara cirka 100 fall om året. Konstigt att ditt fall inte verkar finnas med under de senaste 10 åren?
Gäst 2020-04-16 12:53 ! Citera #
SJÄLV KLARADE JAG BÅDE TEORI OCH UPPKÖRNING PÅ FÖRSTA FÖRSÖK. JAG BÖRJADE PLUGGA 3 MÅNADER INNAN
Gäst 2020-04-16 13:35 ! Citera #
VAD BRA FÖR DIG
Gäst 2020-04-16 16:20 ! Citera #
Hej, jag pluggar nu till körkort och är lite osäker på speciellt teorin, jag vet själv att alla är olika och att man kan säga bara gör om gör rätt men det kostar ju pengar och alla kan inte ha tillgång till det.

Jag ska skriva den 30:e april och ska göra mitt bästa och försöker intensivplugga ensam nu då körskolan inte sa att det va bäst att ta intensivkursen efter att man iaf läst boken 1 gång så jag sitter här lite tomhänt men jag hoppas det har gått bra för dig nu och att du njuter av att chilla i bilen och bara åka runt! Men tänk på miljön haha :lol:
Kräket 2020-04-16 19:06 ! Citera #
Gäst 2020-04-16
SJÄLV KLARADE JAG BÅDE TEORI OCH UPPKÖRNING PÅ FÖRSTA FÖRSÖK. JAG BÖRJADE PLUGGA 3 MÅNADER INNAN
Skriker du i texten? Eller har capslock fastnat?

Annars Grattis.
Alex 2020-04-16 22:56 ! Citera #
Jag klarade mitt teoriprov på första försöket men jag jag gjorde huvudprovet flera ggr om dagen både på bilskolans prov och på en app som jag laddat hem. Min handledare hade sagt tidigare att jag inte skulle prata med handledaren på uppkörningen men att sitta tyst i en bil är inte kul så jag började snacka film och spel med honom.

Det enda som hände då som jag trodde att jag skulle kugga för var att när jag skulle släppa ut en bil som låg i accelerationsfältet så bytte jag fil och det var fritt bakåt och i den andra filen samt döda vinkeln. Någon sekund efter det så kommer det en BMW i alltför hög hastighet och slängde sig på tutan, jag sa högt för mig själv att ”så går det när man försöker vara snäll”. Då svarade kör handledaren att han skulle gjort samma sak som jag gjorde.

Så mitt råd är att försök köra samtidigt som du pratar med handledaren och var lugn även om det skulle hända något under körningen. Sen beror ju det på om du får en sur gubbe som är kör handledare då vet jag inte vad dy kan göra som är bättre.
Gäst 2020-04-18 17:16 ! Citera #
Kräket 2020-04-16
Skriker du i texten? Eller har capslock fastnat?

Annars Grattis.
Man blev glad juu. Önskar alla lycka till med körkortet!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo