Start > Körkortsforum > Parkera efter övergångställe.

Parkera efter övergångställe.

Gäst 2020-04-08 23:19 ! Citera #
Har jag fattat detta rätt.

Är det tillåtet stanna precis efter övergångstället på denna plats, blir lite osäker...har för mig att efter P skylten åkej.

https://maps.app.goo.gl/Q2azA5MPuShuMMLc9
Björn He 2020-04-09 15:57 ! Citera #
Alltså, i det här fallet är det vad jag kan se tillåtet att parkera endast efter P-skylten men inte före, eftersom P-skylten sitter uppsatt direkt efter en gatukorsning, och då troligtvis 10 meter efter korsningen. Då är det ju ICKE tillåtet att parkera före P-skylten eftersom man då parkerar inom det 10 meter långa avståndet från den korsande vägens närmaste ytterkant, vilket ej är tillåtet.

Om det inte funnits någon vägkorsning i anslutning till övergångsstället så hade det varit tillåtet parkera direkt efter övergångsstället, men det är däremot icke tillåtet parkera direkt före ett övergångsställe.

Det är faktiskt förbjudet att stanna eller parkera på alternativt inom ett avstånd av 10 meter före ett övergångsställe, såväl som i en korsning alternativt närmare än 10 meter ifrån den korsande vägens närmaste ytterkant.
Gäst 2020-04-11 20:20 ! Citera #
Då är det som drog slutsatsen.

Fasen man blir lite osäker. Men klarare nu.

Tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor