Start > Körkortsforum > Missade uppkörningen

Missade uppkörningen

Gäst 2015-04-09 20:48 ! Citera #
Gäst
missade också uppkörningen idag pga småsaker! Så himla trist.

Men har en fråga om när man gör det andra gången, tittar de på vad man inte klarade första gången och har det som ngt slags underlag tills nästa gång man kör?
Min körlärare sa också att det är bara första gången man måste göra säkerhetskontroll, stämmer det? och kör man kortare tid andra gångerna man kör upp? körde nämligen 45 min idag, tyckte det har lång tid :? min mamma körde upp i 25 min när hon ytog kortet för 10 år sen...


Det är klart dom har din förra uppkörning som underlag, dom kan testa dig mera på den/dom sakerna du kuggade på vid första uppkörningen. Och din körlärare har fel gällande säkerhetskontrollen, det avgör nämligen din inspektör om du ska göra en ny kontroll eller inte, men oftast så räcker det med att göra det en gång, MEN det kan komma en andra kontroll. Vissa nöjer sig med att kolla det som du kuggade på vid första uppkörningen, medans andra inspektörer har en full uppkörningstid. Det väljer åter igen din inspektör :)
Hagström 2017-06-29 17:00 ! Citera #
Hej
Lägg ner verksamheten med inspektörer vid uppkörning
Låt körskolorna ta sitt ansvar dom
kör du med en längre tid än inspektörer
som skall ge sin uppfattning på 20 min
och då får ju körskolan bedöma när
du är färdig, en modern och enkel
lösning, fast det är inga småpengar som dras in av inspektörer varför kostar det 1200 kr att köra upp?
Gäst 2017-06-29 20:16 ! Citera #
Hagström 2017-06-29
Hej
Lägg ner verksamheten med inspektörer vid uppkörning
Låt körskolorna ta sitt ansvar dom
kör du med en längre tid än inspektörer
som skall ge sin uppfattning på 20 min
och då får ju körskolan bedöma när
du är färdig, en modern och enkel
lösning, fast det är inga småpengar som dras in av inspektörer varför kostar det 1200 kr att köra upp?
Överlåta myndighetsutövning till privata aktörer avseende körkort? Nej tack. Inser du inte själv hur befängt förslaget är?
Gäst 2017-06-29 22:30 ! Citera #
Hagström 2017-06-29
Hej
Lägg ner verksamheten med inspektörer vid uppkörning
Låt körskolorna ta sitt ansvar dom
kör du med en längre tid än inspektörer
som skall ge sin uppfattning på 20 min
och då får ju körskolan bedöma när
du är färdig, en modern och enkel
lösning, fast det är inga småpengar som dras in av inspektörer varför kostar det 1200 kr att köra upp?
Det är verkligen inte inspektörernas fel att man kuggas, det ansvaret ligger faktiskt till den största delen hos den som kör upp. Sedan har körskolorna ett visst ansvar att inte boka ett körprov innan dom inser att deras elev är färdigutbildad.

Så det du skriver herr Hagström är bara ren idioti!
Antar att du vill detta bara för att din son kuggade häromdagen, men om din son hade vart färdigutbildad så hade han klarat en simpel uppkörning, det är ju inte raketforskning man håller på med, det är bilkörning...
Piraten74 2017-06-30 06:24 ! Citera #
Verkar som väldigt många på denna tråden har ingen självinsikt alls.

Läste att det inte är rimligt att köra 40-45 min felfritt ..
Svar; klarar man inte köra bra på så kort tid, så hur ska man kunna ge dig körkort för livet ut ?
Så självklart ska du köra felfritt utan att riskera någon annans liv.

Läste även en massa om inspektörer som är både det ena å andra..
Dom är enbart där för att inte släppa ut någon i trafiken som inte kan köra bil.
Så är du kuggad så kan du inte köra trafiksäkert!
Jo fortare ni förstår det ju snabbare får ni ert körkort genom att träna istället för skylla andra för dina misstag.
John 2017-06-30 06:59 ! Citera #
Finns många faktorer och ta hänsyn till i samband med en uppkörning. Går inte att understryka hur utelämnad du är och hur mycket makt trafikinspektören faktiskt har över dig i samband med uppkörningen.

När man fälls på en uppkörning pga detaljer är det inte speciellt kul eftersom det lika gärna hade kunnat handla om vem som helst. Alla gör misstag i trafiken, skillnaden på en lyckad uppkörning och icke lyckad uppkörning borde vara mycket tydligare. När man blir kuggad på en detalj, som i mitt fall, att jag inte blinkade tidigt nog, så går man där ifrån med viss avsmak i munnen, körningen i övrigt var ju som trafikinspektören själv sa inget fel på. Så vad gör du?

Du bokar ett nytt förarar prov för att du är redo (trafikskolan vill inte se dig inge, dom har inget mer och lära dig) men du hade otur och hamlade i en situation som medförde att någon detalj i din körning inte blev godkänd. Det är inte att göra som trafikverket själva säger. Att göra en helhets bedömning.

Kan vi prova det igen? Om inspektören inte ger några som helst indikationer på att situationen inte är som förväntat under själva körningen då har du ingen möjlighet att motivera hur du resonerade i situationen. Om du visar på medvetenhet och riskbedömning då är du klar. Tvingas inspektören ingripa då är du absolut inte klar, bryter du mot trafikregler, då är du inte klar. Kör du mot rött i en korsning, jag det finns det lite att önska.

Men när du kör bra, har god uppsikt men får ett underkänt förar prov med motiveringen, det kunde vart lite bättre där. Mja ja. Då är det inte speciellt kul.

Eftersom uppkörningen inte spelas in kan du inte heller överklaga något, vilket är barockt. Den skeva makt balans som uppstär är helt otrolig. I vilket annat sammanhang kan du inte överklaga en myndighets beslut? Klart du ska kunna göra det, du borde kunna få din körning prövad av en annan trafikinspektör samma dag. Förutsatt att det finns ett underlag att gå på förstås.

Det kommer alltid finnas dom som vill ta chansen, och pröva. Dom kanske har tur, men till alla som blivit underkända pga detaljer som vem som helst kan missa, det känns bittert, riktigt bittert och man går ju inte där ifrån men en känsla av att man vill fortsätta vara en duktig förare för det värdesätter ju inte helheten ändå.

Du borde aldrig bli så utelämnad i sammhället, så att din framtid (den närmaste tiden) helt och hållet avgörs av 1 individs subjektiva bedömmning. Det är inte rätt, det är absolut inte demokratiskt.
Nick 2017-06-30 09:31 ! Citera #
John 2017-06-30
Finns många faktorer och ta hänsyn till i samband med en uppkörning. Går inte att understryka hur utelämnad du är och hur mycket makt trafikinspektören faktiskt har över dig i samband med uppkörningen.

När man fälls på en uppkörning pga detaljer är det inte speciellt kul eftersom det lika gärna hade kunnat handla om vem som helst. Alla gör misstag i trafiken, skillnaden på en lyckad uppkörning och icke lyckad uppkörning borde vara mycket tydligare. När man blir kuggad på en detalj, som i mitt fall, att jag inte blinkade tidigt nog, så går man där ifrån med viss avsmak i munnen, körningen i övrigt var ju som trafikinspektören själv sa inget fel på. Så vad gör du?

Du bokar ett nytt förarar prov för att du är redo (trafikskolan vill inte se dig inge, dom har inget mer och lära dig) men du hade otur och hamlade i en situation som medförde att någon detalj i din körning inte blev godkänd. Det är inte att göra som trafikverket själva säger. Att göra en helhets bedömning.

Kan vi prova det igen? Om inspektören inte ger några som helst indikationer på att situationen inte är som förväntat under själva körningen då har du ingen möjlighet att motivera hur du resonerade i situationen. Om du visar på medvetenhet och riskbedömning då är du klar. Tvingas inspektören ingripa då är du absolut inte klar, bryter du mot trafikregler, då är du inte klar. Kör du mot rött i en korsning, jag det finns det lite att önska.

Men när du kör bra, har god uppsikt men får ett underkänt förar prov med motiveringen, det kunde vart lite bättre där. Mja ja. Då är det inte speciellt kul.

Eftersom uppkörningen inte spelas in kan du inte heller överklaga något, vilket är barockt. Den skeva makt balans som uppstär är helt otrolig. I vilket annat sammanhang kan du inte överklaga en myndighets beslut? Klart du ska kunna göra det, du borde kunna få din körning prövad av en annan trafikinspektör samma dag. Förutsatt att det finns ett underlag att gå på förstås.

Det kommer alltid finnas dom som vill ta chansen, och pröva. Dom kanske har tur, men till alla som blivit underkända pga detaljer som vem som helst kan missa, det känns bittert, riktigt bittert och man går ju inte där ifrån men en känsla av att man vill fortsätta vara en duktig förare för det värdesätter ju inte helheten ändå.

Du borde aldrig bli så utelämnad i sammhället, så att din framtid (den närmaste tiden) helt och hållet avgörs av 1 individs subjektiva bedömmning. Det är inte rätt, det är absolut inte demokratiskt.
Jag förstår inte varför du blandar in befintliga biltrafikanter i detta; om någon gör fel, rättfärdigar detta dig att göra samma misstag menar du, i synnerhet på en uppkörning? Är det inte mer rimligt då om man har strukturella fel (om det nu är så) att ta till och lära sig grunden för att inte behöva göra det misstaget då? Återigen, det är skillnad mellan detalj och detalj. En detalj som du ser lätt på kan vara allvarlig ur en experts; för det är inte du i detta sammanhang.

En trafikinspektörs arbetsuppgifter är inte att tala om för dig konkret vad du behöver öva mer på, utan vilka områden din körning brister i. Däremot kan en trafiklärare bidra med detta.

Att du inte blinkar i god tid kanske låter barockt för dig att anmärkas på för att du anser det är subjektivt, men det visar på att du i själva verket ej förstår varför man skall blinka. Vad mer finns det som inspektörn anmärkt på när så grundligt fel i din körning behövt påpekas? Jag är övertygad om detta inte är enda brist som kunde uppmärksammas i din uppkörning.

...Att blinka i god tid handlar inte om subjektivt i form av exakta sträckor, utan något som man själv skall kunna avgöra utifrån varje given situation, likt allt annat i trafiken. M.a.o mäter inte inspektörn avståndet från korsning, uppenbarligen, utan får man känslan av att det är försent ofta som potentiellt framkallar olyckor, ja då är det något att anmärka på. Du ser förmodligen inte dig själv, men lita på att inspektörn gjort det, ta till dig och gå vidare.

I övrigt vad gäller den politiska frågan är det komplext. Privata aktörer med roll som myndighetsutövare (nåja, finns undantag) i körkortskontext är ett absolut nej från min sida om man inte vill äventyra det faktum att Sverige är en av världens trafiksäkraste länder. Omprövningar förutsätter resurser, och ännu fler för att avgöra vem som skall ha rätten till att överklaga. Så som vi vet tycks sig många aspiranter bli felbehandlade, ofta utan rimliga skäl till att göra det, vilket i sig skulle skapa en överbelastning. Ponera dock att förslaget skulle gå igenom, var skulle denna gräns gå? - det enda som grund att tillgå är protokollet som styrker underkänt körprov. Inspektörn hade i princip själv vara tvungen att understryka ”kan överklagas” vilket i sig vore orealistiskt.

Problemet med att folk söker sig för tidigt till trafikverket i sin utbildning är mycket större dock.
Piraten74 2017-06-30 16:05 ! Citera #
John 2017-06-30
Finns många faktorer och ta hänsyn till i samband med en uppkörning. Går inte att understryka hur utelämnad du är och hur mycket makt trafikinspektören faktiskt har över dig i samband med uppkörningen.

När man fälls på en uppkörning pga detaljer är det inte speciellt kul eftersom det lika gärna hade kunnat handla om vem som helst. Alla gör misstag i trafiken, skillnaden på en lyckad uppkörning och icke lyckad uppkörning borde vara mycket tydligare. När man blir kuggad på en detalj, som i mitt fall, att jag inte blinkade tidigt nog, så går man där ifrån med viss avsmak i munnen, körningen i övrigt var ju som trafikinspektören själv sa inget fel på. Så vad gör du?

Du bokar ett nytt förarar prov för att du är redo (trafikskolan vill inte se dig inge, dom har inget mer och lära dig) men du hade otur och hamlade i en situation som medförde att någon detalj i din körning inte blev godkänd. Det är inte att göra som trafikverket själva säger. Att göra en helhets bedömning.

Kan vi prova det igen? Om inspektören inte ger några som helst indikationer på att situationen inte är som förväntat under själva körningen då har du ingen möjlighet att motivera hur du resonerade i situationen. Om du visar på medvetenhet och riskbedömning då är du klar. Tvingas inspektören ingripa då är du absolut inte klar, bryter du mot trafikregler, då är du inte klar. Kör du mot rött i en korsning, jag det finns det lite att önska.

Men när du kör bra, har god uppsikt men får ett underkänt förar prov med motiveringen, det kunde vart lite bättre där. Mja ja. Då är det inte speciellt kul.

Eftersom uppkörningen inte spelas in kan du inte heller överklaga något, vilket är barockt. Den skeva makt balans som uppstär är helt otrolig. I vilket annat sammanhang kan du inte överklaga en myndighets beslut? Klart du ska kunna göra det, du borde kunna få din körning prövad av en annan trafikinspektör samma dag. Förutsatt att det finns ett underlag att gå på förstås.

Det kommer alltid finnas dom som vill ta chansen, och pröva. Dom kanske har tur, men till alla som blivit underkända pga detaljer som vem som helst kan missa, det känns bittert, riktigt bittert och man går ju inte där ifrån men en känsla av att man vill fortsätta vara en duktig förare för det värdesätter ju inte helheten ändå.

Du borde aldrig bli så utelämnad i sammhället, så att din framtid (den närmaste tiden) helt och hållet avgörs av 1 individs subjektiva bedömmning. Det är inte rätt, det är absolut inte demokratiskt.
Tror inte det står i din rapport om din uppkörningen att du körde bra, fast du blev inte godkänd.
Exakt står det att du blev kuggad på ?
Man har gjort undersökningar och kommit fram till att man bedömer rätt lika än vad du gör din uppkörning..
så utlämnad till en subjektiv bedömning, nä vill ja inte påstå.
Majoriteten blir lika bedömd hur man kör bil.
John 2017-06-30 17:21 ! Citera #
Piraten74 2017-06-30
Tror inte det står i din rapport om din uppkörningen att du körde bra, fast du blev inte godkänd.
Exakt står det att du blev kuggad på ?
Man har gjort undersökningar och kommit fram till att man bedömer rätt lika än vad du gör din uppkörning..
så utlämnad till en subjektiv bedömning, nä vill ja inte påstå.
Majoriteten blir lika bedömd hur man kör bil.
Jag antar att jag är helt underkänd på momentet Sväng från landsväg i protokollet under rubriken ”Trafiksäkerhet och beteende”.

Då hade jag genomfört Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Passerande av stillast fordon, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Vändning, Backning, Sväng från landsväg, Infart/körning på landsväg, Motorväg/motortrafikled. Samtliga moment förutom sväng från landsväg är godkända.

Så ser det ut. Läser man protokollet så framgår det att jag inte vet hur man kör bil. I alla fall med avsende på sväng från landsväg. Den saken är klart. Det känns rätt knäckande. Men så var det ju inte riktigt. Jag frågade nämligen inspektören, jag pressade henne rejält på att ge mig något konkret och det ända hon sa var vänster sväng på landsväg. Så får det inte gå till.

Jag borde ha blinkat tidgare, jag bestirder inte detta faktum. Men sen försökte jag få ut något mer konkret ur inspektören, varpå hon började förklara att taxi chaffisen som körde bakom mig låg för nära och eftersom jag blinkade försent så tog jag inte hänsyn till hanns körning i samband med vart jag var på väg. OK, det låter ju rimligt tänker jag.

Men nu var det ju så att jag visst såg att han var där och höll koll på honom så att han inte fick för sig att köra in i oss bakifrån.

Det som är bittert är att direkt efter den här situationen så står vi faktiskt stilla på en parkering där jag håller på och vända bilen, här finns det utrymme för en lägeskontroll. Hade inspektören frågat mig, hur tänkte du där så har jag kunnat förklara allt jag tog i hänsyn när jag gjorde som jag gjorde. Sedan utifrån det så kan hon bedömma mig som hon vill. Men eftersom det aldrig skedde så kan hon aldrig vetat hur jag tänkte. Dvs hon utgår ifrån att jag inte vet vad jag håller på med vilket jag tycker är fel. Hon borde ställte ett par frågor, fiska lite. Hade jag inte kunnat motivera hanteringen av situation så finns det ingen anledning att ha översende men eftersom allt annat gick så bra. Hon vet t.ex. inte att den vänster sväng som vi varit på leder till en ridskola som inte vill att trafikverket är där och kör och dom har vi upprepade tillfällen varit på trafikverket om att dom inte ska köra in där. Så när jag väl står där, precis innan jag ska svänga in, så stannar jag faktiskte lite längre än nödvändigt och frågar, är du helt säker på att vi vill åka in där? Hon säger, det är ju skyltat, och jag säger inget mer och kör. Hon påpekade att jag inte hade behövt stanna där, nej jag vet det men det var inte därför jag gjorde så.

Samtidigt så hade jag i huvudet hurvida jag borde sagt till henne att hit får vi inte alls köra och hit ska vi inte. Undra hur hon hade agerat då? Hon nämde vid något tillfälle i bilen när vi hade kommit tillbaka att det är jag som bestämmer. Och det är det ju. Men tro fan att hon hade underkänt mig om jag bara bestämt sagt att dit får vi inte köra med motiveringen det är en enskild väg man får köra där!

Körskolan bara skakar på huvudet, och vill att jag bokar upp en ny uppkörnining så snart som möjligt, vilket jag kommer försöka göra men det finns inga lediga tider dom närmaste månaderna. :/
John 2017-06-30 17:39 ! Citera #
Nick 2017-06-30
Jag förstår inte varför du blandar in befintliga biltrafikanter i detta; om någon gör fel, rättfärdigar detta dig att göra samma misstag menar du, i synnerhet på en uppkörning? Är det inte mer rimligt då om man har strukturella fel (om det nu är så) att ta till och lära sig grunden för att inte behöva göra det misstaget då? Återigen, det är skillnad mellan detalj och detalj. En detalj som du ser lätt på kan vara allvarlig ur en experts; för det är inte du i detta sammanhang.

En trafikinspektörs arbetsuppgifter är inte att tala om för dig konkret vad du behöver öva mer på, utan vilka områden din körning brister i. Däremot kan en trafiklärare bidra med detta.

Att du inte blinkar i god tid kanske låter barockt för dig att anmärkas på för att du anser det är subjektivt, men det visar på att du i själva verket ej förstår varför man skall blinka. Vad mer finns det som inspektörn anmärkt på när så grundligt fel i din körning behövt påpekas? Jag är övertygad om detta inte är enda brist som kunde uppmärksammas i din uppkörning.

...Att blinka i god tid handlar inte om subjektivt i form av exakta sträckor, utan något som man själv skall kunna avgöra utifrån varje given situation, likt allt annat i trafiken. M.a.o mäter inte inspektörn avståndet från korsning, uppenbarligen, utan får man känslan av att det är försent ofta som potentiellt framkallar olyckor, ja då är det något att anmärka på. Du ser förmodligen inte dig själv, men lita på att inspektörn gjort det, ta till dig och gå vidare.

I övrigt vad gäller den politiska frågan är det komplext. Privata aktörer med roll som myndighetsutövare (nåja, finns undantag) i körkortskontext är ett absolut nej från min sida om man inte vill äventyra det faktum att Sverige är en av världens trafiksäkraste länder. Omprövningar förutsätter resurser, och ännu fler för att avgöra vem som skall ha rätten till att överklaga. Så som vi vet tycks sig många aspiranter bli felbehandlade, ofta utan rimliga skäl till att göra det, vilket i sig skulle skapa en överbelastning. Ponera dock att förslaget skulle gå igenom, var skulle denna gräns gå? - det enda som grund att tillgå är protokollet som styrker underkänt körprov. Inspektörn hade i princip själv vara tvungen att understryka ”kan överklagas” vilket i sig vore orealistiskt.

Problemet med att folk söker sig för tidigt till trafikverket i sin utbildning är mycket större dock.
Man är människa först. Dvs man gör fel ibland. Det är hurvidare dessa fel är allvarliga eller ej som borde ligga till grund för ett underkännande.

Nu är det ju så också att jag blinkade minst 20 gånger i samband med den uppkörningen. Blinkade jag alltid i för kort tid? Nej det gjorde jag inte. Utan det var ett moment där jag valde att blinka när jag väl påbörjar förlyttningen i sidled. För att köra in i fickan som finns där för att underlätta vänster svängen. Det är inte ens en speciellt farlig vänster sväng vi pratar om här.

Du kan se själv på Google Maps https://www.google.se/maps/@59.4750279,17.8841204,3a,75y,267.01h,86.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1sD5PcOEUs1sLxM4euhQorSQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

Läs gärna mitt andra svar för mer info om situation. Notera också att jag överlag inte har ett problem med uppkörningen utan att jag är överlag frusterad över att bedömningen har skett utan hänsyn till helheten, inget annat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov