Start > Körkortsforum > Koppling ner på tvåan

Koppling ner på tvåan

Fundersam kille 2020-04-03 11:10 ! Citera #
Hej min farsa säger alltid att jag kan trycka ner kopplingen på tvåans växer i låg fart så inte bilen dör. Exempel: När ska passera en korsning med dålig sikt. Samtidigt har jag hört att man inte ska trycka ner kopplingen utan endast bromsa löst på tvåan och annars ettan? Vad stämmer egentligen? Får man använda kopplingen på tvåans växel? :|
Lilly 2020-04-03 11:31 ! Citera #
Jag skulle rekommendera att du trycker på bromsen och när bilen börjar bli seg så trycker du ned kopplingen. För i vissa fall behöver man nt stanna helt i korsningar, och trafikinspektörer anser att det inte är miljövänligt om man växlad i onödan/ har kopplingen nere i onödan.
Fundersam kille 2020-04-03 12:23 ! Citera #
Lilly 2020-04-03
Jag skulle rekommendera att du trycker på bromsen och när bilen börjar bli seg så trycker du ned kopplingen. För i vissa fall behöver man nt stanna helt i korsningar, och trafikinspektörer anser att det inte är miljövänligt om man växlad i onödan/ har kopplingen nere i onödan.
Okej så man gör det bara om det verkligen behövs som sista utväg.
Lilly 2020-04-05 14:47 ! Citera #
Fundersam kille 2020-04-03
Okej så man gör det bara om det verkligen behövs som sista utväg.
Ja, exakt. Man ska endast ha 1ans växel i när man startar egentligen, så om du inte behöver bromsa bilen så att sen står still så behöver du inte växla ned till 1an
Fundersamma killen 2020-04-06 12:15 ! Citera #
Lilly 2020-04-05
Ja, exakt. Man ska endast ha 1ans växel i när man startar egentligen, så om du inte behöver bromsa bilen så att sen står still så behöver du inte växla ned till 1an
Tack!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov