Start > Körkortsforum > Denna väg åkte jag i södertälj…

Denna väg åkte jag i södertälje.. ps Idag tog jag körkortet på första försöket!

glad tjej 2020-03-31 17:48 ! Citera #
Hej!
Jag klarade precis min uppkörning i södertälje och tänkte kort sammanställa hur allt gick till.

Det började med att inspektören och jag satte oss i bilen, där förklarade hon för mig hur det skulle gå till. Hon försäkrade även mig att hon skulle vara extra tydlig då jag aldrig har kört i Södertälje förr. Hon gick därefter igenom hur uppkörningen skulle gå till. Det var min första uppkörning någonsin så jag fick ha säkerhetskontroll, vilket bestod av att endast kolla tutan. Därefter backade jag ut ur parkeringen och tog höger ut från trafikverket och sedan en högersväng vid korsningen. Vi fortsatte förbi macken och åkte mot skolorna i närheten, vid coop svängde vi höger för att sedan utföra en backparkering. Jag justerade parkeringen två gånger innan jag blev nöjd och därefter körde vi vidare mot e4 e20 mot helsingborg. jag råkade köra några km över hastighetsbegränsningen, men jag kom på det snabbt och anpassade farten.
Vi kom in vid något villa område där vi åkte runt, och därefter skulle jag följa skyltar mot Hamnen. Efter hamnen var det raka vägen tillbaka till trafikverket där jag fick beskedet att min körning blev godkänd!

Jag skulle definitivt rekommendera Södertälje som en ort att köra upp i. Förvisso hade jag ”tur” i och med att det knappt fanns trafik pga corona och att folk stannar hemma. Rondellerna var tomma och jag stötte endast på 2 rödljus under färden. Men trots detta gjorde jag misstag, som inspektören inte ansåg var stora nog för att kugga mig. De kollar verkligen på helhetsbilden och de hakar inte upp sig på varje lilla misstag.

Både teoriprovet och körprovet blev avklarade på första försöket :)
Snart körkort 2020-04-01 16:24 ! Citera #
Tack!!!!! Stor hjälp :D
Vad gjorde du för ”misstag” ?
Glad tjej 2020-04-02 00:04 ! Citera #
Snart körkort 2020-04-01
Tack!!!!! Stor hjälp :D
Vad gjorde du för ”misstag” ?
Hej! Kul att jag kunde hjälpa till.
När man åker förbi macken är det ganska tydligt markerat att det var huvudled, men eftersom bilar från höger sida hade börjat köra ut mot vägen så saktade jag ned och väjde, det ansåg inte trafikinspektören att man skulle göra. Detta var det enda misstaget hon pekade ut. Men personligen insåg jag även att vissa skyltar var dåligt placerade så jag hade vid tillfällen ingen aning om vilken hastighet som gällde, jag fick gissa mig fram, men kan berätta redan nu att det är 50 precis ut vid Trafikverket, 70-100 på motorvägen , 30 vid skolan, 40 vid Coop och sedan 30 vid hamnen.
Har du några frågor är det bara att ställa dem så ska jag försöka svara :)
Bingo 2020-04-15 08:56 ! Citera #
Hej, vilken trafikskola övningskörde du med i Södertälje? Finns det någon bra som du kan rekkomendera.
Lilly 2020-04-23 10:41 ! Citera #
Bingo 2020-04-15
Hej, vilken trafikskola övningskörde du med i Södertälje? Finns det någon bra som du kan rekkomendera.
Hej!
Min trafikskola var inte i södertälje, utan jag valde en som låg nära där jag bor. Men jag skulle rekommendera att man kör i södertälje 2gånger innan sin uppkörning :)
Gäst 2020-05-01 17:16 ! Citera #
Vilken tid körde du? :)
Lilly 2020-05-12 01:45 ! Citera #
Gäst 2020-05-01
Vilken tid körde du? :)
14.45!
Shuchi 2020-09-11 00:28 ! Citera #
Vilken bil får man för automat?
Vad sa du till inspectorn när behövde du judtera efter bakparkering?
Shuchi 2020-09-11 00:30 ! Citera #
glad tjej 2020-03-31
Hej!
Jag klarade precis min uppkörning i södertälje och tänkte kort sammanställa hur allt gick till.

Det började med att inspektören och jag satte oss i bilen, där förklarade hon för mig hur det skulle gå till. Hon försäkrade även mig att hon skulle vara extra tydlig då jag aldrig har kört i Södertälje förr. Hon gick därefter igenom hur uppkörningen skulle gå till. Det var min första uppkörning någonsin så jag fick ha säkerhetskontroll, vilket bestod av att endast kolla tutan. Därefter backade jag ut ur parkeringen och tog höger ut från trafikverket och sedan en högersväng vid korsningen. Vi fortsatte förbi macken och åkte mot skolorna i närheten, vid coop svängde vi höger för att sedan utföra en backparkering. Jag justerade parkeringen två gånger innan jag blev nöjd och därefter körde vi vidare mot e4 e20 mot helsingborg. jag råkade köra några km över hastighetsbegränsningen, men jag kom på det snabbt och anpassade farten.
Vi kom in vid något villa område där vi åkte runt, och därefter skulle jag följa skyltar mot Hamnen. Efter hamnen var det raka vägen tillbaka till trafikverket där jag fick beskedet att min körning blev godkänd!

Jag skulle definitivt rekommendera Södertälje som en ort att köra upp i. Förvisso hade jag ”tur” i och med att det knappt fanns trafik pga corona och att folk stannar hemma. Rondellerna var tomma och jag stötte endast på 2 rödljus under färden. Men trots detta gjorde jag misstag, som inspektören inte ansåg var stora nog för att kugga mig. De kollar verkligen på helhetsbilden och de hakar inte upp sig på varje lilla misstag.

Både teoriprovet och körprovet blev avklarade på första försöket :)
Vilken bil får man för automat? Vad behövde du säga till kontrollant när du justerar efter bakparkering?
Gäst 2020-09-11 12:35 ! Citera #
Tack för delningen, har trafikverket bil @ södertälje bakkamera och det är ok att använda den? använde du det när du parkerade tillbaka?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor