Start > Körkortsforum > Växla ner för tidigt?

Växla ner för tidigt?

Gäst 2020-03-17 23:29 ! Citera #
Det var ett tag sen och jag minns inte riktigt vad körläraren sa så kanske någon här vet vad som stämmer.

Jag har för mig att jag körde i 4an eller 5an och skulle ner till typ 2an, jag motorbromsade så långt det gick och tryckte sedan ned kopplingen så att motorn inte skulle dö och satte växeln på 2an men drog inte upp kopplingen än.

Jag har för mig att körläraren sa att även om jag inte drar upp kopplingen så är det dåligt för motorn(?) eller växellådan att växla ner till 2an när man har så hög hastighet.

Är det någon som vet vad som stämmer? Och om det ÄR dåligt för bilen att gå från 5an till 2an (utan att dra upp kopplingen igen) när man har hög hastighet är dåligt? Eller vore det bara dåligt om man drar upp kopplingen?
Gäst 2020-03-17 23:35 ! Citera #
Så länge du har kopplingen nedtryckt när du har högfart så är det ingen fara, det blir värre om du släpper upp kopplingen vid högfart då det kommer nästintill ta tvärstopp för att den andra växeln inte är gjord eller anpassad till höga farter. Och det kan skada motorn.
Jag brukar motorbromsa, lägga i 3ans växel, motorbromsa igen, och därefter lägga i 2ans växel.
Gäst 2020-03-20 17:04 ! Citera #
Gäst 2020-03-17
Så länge du har kopplingen nedtryckt när du har högfart så är det ingen fara, det blir värre om du släpper upp kopplingen vid högfart då det kommer nästintill ta tvärstopp för att den andra växeln inte är gjord eller anpassad till höga farter. Och det kan skada motorn.
Jag brukar motorbromsa, lägga i 3ans växel, motorbromsa igen, och därefter lägga i 2ans växel.
Att släppa upp kopplingen med för låg växel skadar inte motorn...bullshitt, däremot ryckigt som satan och inget vidare bekvämt när bilen rycker.....


Tryck inte vara ner kooplingen utan att vara beredd m bromsen, farten kan tom öka om nerförsbacke....


Släpper man upp kopplingen försiktigt med en lägre växel så blir det mer broms.....därav är det bra att vara bromsbered m vanliga bromsen...

Svårt förklara ett samspel...kopling broms...

Ner i hastighet...även i nerförsbacke m korsning längre fram..

Man börjar bromsar först m högre växeln som redan är i, när hastigheten är lägre så koplingen ner, bromsen är fortfsrsnde på lagom.. sen lägger man i den lägre växeln o släpper kopplingen smidigt, sen släpper bromsen när lägre fart är lagom ...

Svårt förklara, måste kännas in
Gäst 2020-03-21 07:49 ! Citera #
Det som är viktigt att tänka på är ju vilket varvtal man utsätter motorn för oavsett mororbroms eller gaspådrag - växellådan är till för att motorn ska ha lagom varvtal oavsett hastighet på hjulen. 1000 - max ca 6000 v/min - (>rödmarkering).
(Normalt varvtal: 1000 - 3000 v/min )
Ju högre varvtal desto mer sliter det på motorn. För högt/lågt varvtal kan skada motorn. - TH
Gäst 2020-03-26 14:27 ! Citera #
Gäst 2020-03-20
Att släppa upp kopplingen med för låg växel skadar inte motorn...bullshitt, däremot ryckigt som satan och inget vidare bekvämt när bilen rycker.....


Tryck inte vara ner kooplingen utan att vara beredd m bromsen, farten kan tom öka om nerförsbacke....


Släpper man upp kopplingen försiktigt med en lägre växel så blir det mer broms.....därav är det bra att vara bromsbered m vanliga bromsen...

Svårt förklara ett samspel...kopling broms...

Ner i hastighet...även i nerförsbacke m korsning längre fram..

Man börjar bromsar först m högre växeln som redan är i, när hastigheten är lägre så koplingen ner, bromsen är fortfsrsnde på lagom.. sen lägger man i den lägre växeln o släpper kopplingen smidigt, sen släpper bromsen när lägre fart är lagom ...

Svårt förklara, måste kännas in
Du verkar ju inte veta vad du snackar om...

Så du menar att det bara blir lite skakigt om man släpper upp kopplingen om man lägger i en lägre växel?!?
Då skulle jag vilja se dig göra det, för det första så kommer varvtalet skjuta i höjden, och för det andra så är det skadligt för motorn att utsätta den för så pass högt varvtal som det då skulle bli om du ligger i 60/70 km/h på 5ans växel och slänger i 2an..
Läs på lite om hur en motor fungerar innan du kommenterar! :D :lol:
Gäst 2020-07-01 20:56 ! Citera #
Gäst 2020-03-26
Du verkar ju inte veta vad du snackar om...

Så du menar att det bara blir lite skakigt om man släpper upp kopplingen om man lägger i en lägre växel?!?
Då skulle jag vilja se dig göra det, för det första så kommer varvtalet skjuta i höjden, och för det andra så är det skadligt för motorn att utsätta den för så pass högt varvtal som det då skulle bli om du ligger i 60/70 km/h på 5ans växel och slänger i 2an..
Läs på lite om hur en motor fungerar innan du kommenterar! :D :lol:
När kan man motorbromsa genom att växla ner till 2an? Vilket fart eller varvtal är det ok att växla ner för att få lite motorbroms?
Gästen 2020-07-02 13:48 ! Citera #
Gäst 2020-07-01
När kan man motorbromsa genom att växla ner till 2an? Vilket fart eller varvtal är det ok att växla ner för att få lite motorbroms?
Jag brukar motorbromsa till 2:an när farten inte är högre än max 30 km/h...
Högre fart kan slita på växellådan och motorn..
Men detta är lite olika från bil till bil, du får testa på den du har, och du kommer garanterat höra om du har för hög fart, då kommer det ”vråla” från motorn och varvräknaren i din bil kommer skjuta i topp när du släpper upp kopplingen om du har för hög fart.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor