Start > Körkortsforum > 6ans växel

6ans växel

Ron 2020-03-13 20:40 ! Citera #
Har precis fått höra om att bilen som kommer att finnas i min uppkörning har 6ans växel. Har aldrig kört en bil som har haft högre än 5an.

Vet någon när man kan byta till 6ans växeln? Ungefär vilken hastighet och kan man hoppa över till 6ans. Hur mycket kraft krävs det för att köra i 6ans växel?

Är rädd att jag kuggar för att jag lägger i 6ans växeln i en 70/80 motorväg och bilen motorbromsar eller att jag kuggar pågrund av att jag inte kör miljövänligt eftersom att jag körde på 5an i en 70/80 motorväg när jag kunde ha bytt till 6an.

Har övningskört i två år men detta är nått nytt. Glömde även fråga min trafikskola om det, men hinner tyvärr inte nu då jag snart har uppkörning. Skulle vara otrolig tacksam för svar
Förare 2020-03-13 22:19 ! Citera #
Vid typ 80km/h får du byta till 6:an.
Gäst 2020-03-13 23:04 ! Citera #
Du märker vilken växel dom ska in....en känsla...

För tungt...för hög växel.

För lätt..övervarvar o larvigt pigg o hjulen spinner.

Ja du fattar.

Anpassa växeln efter rådande hastighet, förbered sen föe vad som ska föras lägre eller högre hastighet...en känsla

4, 5 eller 6 växlar... (4 är mer ovanligt idsg)
Ron 2020-03-14 15:11 ! Citera #
Så vad säger ni? 70 växeln är för låg för 6ans växeln när man väl kör i motorvägen eller?

Tror inte jag någonsin kommer köra en bil med 6 växel men vill inte kugga uppkörningen pågrund av det.
Gäst 2020-03-14 16:32 ! Citera #
Som sagt, du kommer att märka när det är dags att växla.
Minst 80 km/h
Piraten 2020-03-15 01:25 ! Citera #
Ron 2020-03-13
Har precis fått höra om att bilen som kommer att finnas i min uppkörning har 6ans växel. Har aldrig kört en bil som har haft högre än 5an.

Vet någon när man kan byta till 6ans växeln? Ungefär vilken hastighet och kan man hoppa över till 6ans. Hur mycket kraft krävs det för att köra i 6ans växel?

Är rädd att jag kuggar för att jag lägger i 6ans växeln i en 70/80 motorväg och bilen motorbromsar eller att jag kuggar pågrund av att jag inte kör miljövänligt eftersom att jag körde på 5an i en 70/80 motorväg när jag kunde ha bytt till 6an.

Har övningskört i två år men detta är nått nytt. Glömde även fråga min trafikskola om det, men hinner tyvärr inte nu då jag snart har uppkörning. Skulle vara otrolig tacksam för svar
Hej.
Och skulle du lägga i 6ans växel fel en gång så är inte det kuggning direkt.
Så länge du inte gör om felet fler gånger.
Och som dom skriver du märker på bilen vad den klarar, får du inget svar på gasen och bilen låter som den håller på dö ungefär så är det fel för den farten, bara byta över till näst högsta växel som då så klart blir 5an :D
Hoppas det går bra och skriv hur det gick.
Lycka till och försök att tänk att du får fler chanser vid en kuggning så lugnar det nerver kanske, inte hela värden att bli kuggad du vet :) och du lär inte vara den sista som blir det heller.

Mvh
Piraten
Alex 2020-03-15 12:38 ! Citera #
Hastighet är inte relavant i den har frågan. Kontrollera varvmätare istället. För många bilar det ska visas mellan 1500 och 3000 r/min för att motoren blir mest effektivt. Tex om du kör 2500 r/min vid 5:an växel - du kan säkert byta till 6:ans.

Lycka till!

-Alex

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo