Gäst 2023-10-10
Är du inte lite väl hård mot din pappa om du kallar honom värdelös? Du säger att du pumpade på gasen var fjärde sekund.
Det är en väldigt märklig strategi, alla bilar jag kört har hållit jämn fart om man håller gasen i en position (med viss justering för uppför och utför).
Enda gången en dieselmotor gasar av sig själv är när man närmar sig tomgång, då vill den gasa lite för att stanna.
En uppkörning går ju ut på att visa att man kan, inte först öva för att sedan få visa vad man kan.
Kommer man väl förberedd och inte gör bort sig kommer man klara uppkörningen.
Lycka till där ute!
Ärligt talat, det var inte så lätt att se klart och tydligt i god tid att det var ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, där vig Våghusbron. I det här fallet borde inspektören ha låtit mig bromsa själv, jag tänkte väl ändå bromsa när jag kom så nära att jag såg klart och tydligt att det verkligen är ett ”farthinder” där, men nu hann jag väl inte bromsa själv eftersom inspektören plötsligt ingrep genom att bromsa åt mig med dubbelkommandot, innan jag hann förstå exakt varför han gjorde det, och det var han inte tvungen att göra.
Hur kunde det hända att min ”kompis” David körde i 50 över ett sånt ”farthinder”, men (lyckligtvis) utan några skador på bilen han körde, när han var i Västerås? Hade det hänt att jag gjort samma sak, då hade bilen jag körde troligtvis inte skadats heller, om nu inte Davids bil skadades.
Egentligen borde jag anmäla att inspektören ansågs ha gjort ett felaktigt ingripande, som inte alls var absolut nödvändigt, men att anmäla sånt hjälper väl inte. Det skulle väl ändå inte ha fritagit mig från kravet att avlägga nytt godkänt förarprov för att kunna få körkort. Inspektörens beslut att godkänna eller kugga en uppkörningselev är såvitt jag vet inget överklagbart beslut.
Men även om en kuggning inte kan överklagas så borde man väl ändå kunna begära ersättning/återbetalning av avgifterna för det eller de förarprov man inte ska ha behövt avlägga, men tvingats avlägga p.g.a. kuggning på det första eller föregående förarprovet - om det nu går att bevisa att kuggningen anses ha varit felaktig eller orättvis och varför.