Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta 25/2-2020

Uppkörning Farsta 25/2-2020

Gäst 2020-02-26 10:07 ! Citera #
Hej!

Jag har hört många delade åsikter om uppkörningen samt uppkörning i Farsta och tänkte dela med mig av min upplevelse. Att läsa alla inlägg har hjälpt mig och förberett mig inför mitt körprov, som var igår så jag tänkte dela med mig av min upplevelse. Min bakgrund gällande bilkörning är att jag kört sedan jag var 16 år (någon gång per vecka, någon/några timmar och på samt under lov kör jag ungefär varannan dag) och har kört väldigt mycket samt har sett realtivt många situationer för att endast ha kört i två år. Har kört i andra städer än Stockholm och kört när det är både mycket och lite trafik och kände mig relativt säker och bekväm bakom ratten, så bekväm att jag var lite rädd att vara för bekväm och inte tro att trafikolyckor kan ske hos vem som helst. Har endast kört privat - inte en enda körskolelektion utan har endast gått och gjort de obilgatoriska kurserna.

Jag hade min uppkörning för körkortsbehörighet B, manuell, igår i Farsta klockan 13:00. Jag var nervös, men inte jättenervös men jag var alert. Dock så släppte nervositeten när jag började köra, jag kände mig ”hemma” och som om allt var normalt. Jag tänkte ”det är som vilken körtur jag tagit som helst, bara med en ny passagerare”.

Min körinspektör ropade upp mitt namn och hon började med att legga mig samt gå igenom vad hon skulle kolla på (det som står på trafikverkets sida) samt även sa att det är helhetsbilden hon kollar på och att jag inte skulle haka upp mig på småfel utan bara gå vidare.

Därefter gick vi till bilen (Volvo V60, manuell) och hon förklarade bilden lite fort och bad mig att ställa in speglar och sätet. Jag var relativt nervös då och glömde att ställa in inre backspegel, vilket nog räknas som en liten miss men innan jag åkte sa hon ”har du ställt in inre backspegeln” och då gjorde jag det, inget mer med det.

Säkerhetskontrollen var att kolla om bromsservon och styrservon fungerade, vilket jag gjorde genom att pumpa upp bromsen och dra lite i ratten och därefter startade bilden för att se om bromsen sjönk samt om ratten blev mjuk. Jag sa inget av det jag gjorde förutom när jag var klar och bara sa ”bromsen sjönk och ratten känns mjuk, jag är klar”. Inspektören sa okej men då kör vi.

När vi kom ut ur parkeringsplatsen sa hon att hastigheten när är 50 samt att jag nu kunde passa på och känna på bilen. Vi började med att svänga höger och därefter svänga höger igen för att vid trafikljusen svänga till vänster och följa skyltarna mot Nynäshamn.

Så jag körde 100 i ett tag. Värt att notera är att jag aldrig kört med en bild med 6 växlar, så när jag skulle byta från 5:an till 6:an så råkade jag byta till 4:an, detta är nog inte ett jättestort fel men hon sa bara kort ”du måste bara trycka lite mer åt höger”. Jag vågade dock inte riktigt det då jag hela tiden var rädd att lägga i backen men tror att det borde vara omöjligt, men jag var ändå lite rädd, men det lilla felet tror jag hon inte brydde sig mycket om, då det handlar om bilkännedomen och jag ´ aldrig kört den bilen förr.

Sedan sa hon att jag skulle följa skyltarna mot Vega och därefter Vega norr. Tror att jag därefter gjorde en högersväng in i ett villaområde (med hastigheten 40 km/h, dock trodde jag att det var 30 km/h så körde nog lite långsamt). I detta villaområde svängde vi vänster för att komma ut igen. Dock bad hon nig att stanna i en uppförsbacke när vi befann oss i villaområdet och därefter starta. Det jag inte visste var att bilen hade en funktion där den stannade i uppförsbacken i unegär 3 sekunder när man bara släppte bromsen, alltså gled ju inte bilen bakåt oberoende på om parkeringsbromsen var uppdragen eller inte. Jag visste inte heller hur man skulle använda parkeringsbromsen för att det var bara en knapp och jag endast kört en mycket gammal bil med inga sådana funktioner. Mitt i stressen bestämde jag mig därför för att bara släppa bromsen fort och gasa på lite extra för att inte glida bakåt alltför mycket och det var ju då jag insåg denna funktion.

Start i uppförsbacke gick bra och vi körde sedan vidare. När jag skulle lämna detta villaområde sa hon att vi skulle ta höger (tror jag) och jag började därför blinka höger, men detta gjorde jag lite för tidigt då det fanns en liten väg innan den större vägen jag skulle svänga in på vilket kunde tolkas som att jag ville väja för bilisterna bakom mig (om sådana fanns, vilket det inte gjorde då). Detta noterade inspektören och sa att jag borde tänka på det.

Jag följde sen skyltarna mot Stockholm och körde på motorvägen och därefter följde jag skyltarna mot Älvsjö för att svänga av vid Larsboda för att åka tillbaka till trafikverket. Dock sa hon till mig att svänga in någonstans för att backa runt ett hörn. Jag gjorde det och backade väldigt dåligt så jag gjorde om det 3 gånger, varav den tredje gången inte heller var perfekt men jag tror hon inte orkade backa mer med mig så hon sa ”äsch, vi gondkänner det” och bad mig köra vidare.

När vi kom till parkeringsplatsen utanför trafikverket bad hon mig bara parkera i valfri ruta och efter det var gjort var jag klar. Totala tiden jag körde var väldigt kort (kändes det som), 20 minuter. Trafikläget var också lungt - klockan 13:00 är det ej så många bilar ute, speciellt om det är sportlovsvecka.

Jag var inte riktigt återhämtad från självaste körturen innan hon sa ”ja men körningen är godkänd”, så det blev lite överraskande och jag reagerade inte mer än att vi skakade hand och jag sa tack. Jag vet inte riktigtvad jag förväntade mig, men jag tar ett ”ja” varje dag.

Sammantaget tror jag att det som krävs är ett trafiksäkert beteende och en säkerhetskänsla. Visa helt enkelt aldrig halsen. Säg inte att du är nervös, de vet självklart det. Var inte upphängd eller rädd för små misstag - så länge de inte drabbar säkerheten. Visa dig som en bilist som vet vad den vill, lungt och säkert. Uppsikt och samspel med andra i trafiken är nyckeln.

Lycka till alla!
Naomi 2020-08-18 21:25 ! Citera #
Hej!

Jag ska köra upp i Farsta om en vecka, också kl. 13.00. Ditt inlägg gjorde under för mina nerver. Nu var det ett tag sen du skrev inlägget men vill bara säga stort grattis och tusen tack för ett så bra och detaljerat inlägg!
Anonym 2020-09-01 00:00 ! Citera #
Naomi 2020-08-18
Hej!

Jag ska köra upp i Farsta om en vecka, också kl. 13.00. Ditt inlägg gjorde under för mina nerver. Nu var det ett tag sen du skrev inlägget men vill bara säga stort grattis och tusen tack för ett så bra och detaljerat inlägg!
Hej! Hur gick uppkörningen? Har prov i farsta imorgon 13:00.
Gäst 2020-09-01 10:12 ! Citera #
Anonym 2020-09-01
Hej! Hur gick uppkörningen? Har prov i farsta imorgon 13:00.
Berätta gärna hur det går :D
Farsta 2020-09-01 20:12 ! Citera #
Hej!

Kuggade tyvärr, vi körde nästan bara motorväg, där låg jag bakom en lastbil som körde i ca 70km/h och bestämde mig för att köra om i vänstra fil (notera att det inte fanns några bilar i den filen) inspektören ansåg att det inte var lämpligt. Sedan var det även en fyrvägskorsning utan anvisningar och det var ingen trafik, endast bilen jag körde, där körde jag i 30km/h (max var 50) och inspektören ansåg att det var för fort då jag måste vara beredd ifall någon kommer från höger eller vänster...
Kaka 2020-09-02 16:24 ! Citera #
Farsta 2020-09-01
Hej!

Kuggade tyvärr, vi körde nästan bara motorväg, där låg jag bakom en lastbil som körde i ca 70km/h och bestämde mig för att köra om i vänstra fil (notera att det inte fanns några bilar i den filen) inspektören ansåg att det inte var lämpligt. Sedan var det även en fyrvägskorsning utan anvisningar och det var ingen trafik, endast bilen jag körde, där körde jag i 30km/h (max var 50) och inspektören ansåg att det var för fort då jag måste vara beredd ifall någon kommer från höger eller vänster...
Minns du var den här korsningen låg exakt?
farsta 2020-09-02 18:18 ! Citera #
Någonstans i närheten av trafikverket
Lätt som en plätt 2021-01-25 10:28 ! Citera #
Hade uppkörning imorse och klarade den utan några problem. Hade aldrig kört i Farsta och det var min instruktör väl medveten om så han guidade mig fint. Tyckte det var skönt att det snöade då det gav mig ännu en anledning till att köra lite långsammare och mer försiktigt. Fick köra en Skoda som var väldigt behaglig. Instruktören gjorde mig väldigt lugn och vi förde goda samtal. :) :) :)
Var? 2021-01-25 11:07 ! Citera #
Lätt som en plätt 2021-01-25
Hade uppkörning imorse och klarade den utan några problem. Hade aldrig kört i Farsta och det var min instruktör väl medveten om så han guidade mig fint. Tyckte det var skönt att det snöade då det gav mig ännu en anledning till att köra lite långsammare och mer försiktigt. Fick köra en Skoda som var väldigt behaglig. Instruktören gjorde mig väldigt lugn och vi förde goda samtal. :) :) :)
Vilken rutt körde du?

Mot söder eller norr? Kommer du ihåg vilka vägar ni tog?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor