Start > Körkortsforum > Fartkamera prövotid

Fartkamera prövotid

pappa 2020-02-13 13:20 ! Citera #
Min dotter körde, i samband med en omkörning, 32 km för fort vid en fartkamera. Hon betalade böter omgående och väntade på besked från transportstyrelsen. Och väntade och väntade......
Efter 7 !!! månader föreslog jag att mina döttrar skulle ta Snöskoterkort. Vi kontrollerade hos polisen om hon hade någon anmärkning eller dylikt på sig men hennes profil var tom. Därmed gick de kursen och efter en vecka kom 2 !!!! brev från TS !
Det första om att skicka in foto för förarbeviset, det andra om att hennes körkort återkallas pga av prövotid samt även förarbeviset för snöskoter ..........
Efter flera kontakter med TS medger företrädare att handläggningstiden ibland kan vara lång men 7 månader ? Om inte skoterkortet uppmärksammat TS om hennes ärende hur länge hade hon då fått gå ovetande om utfallet???
Dessutom är polisen inte kopplad till kamerorna och transportstyrelsen. Ännu en myndighet som inte vet vad den andra gör !
Att transportstyrelsen har så här långa utredningstider är både kränkande mot individen samt ett misslyckande eftersom en paragraf i körkortslagen säger att körkortsindragningar skall hanteras skyndsamt. Därmed har TS enligt mig brustit i sitt agerande. 7 månader är inte skyndsamt !!!
Vi får nu ta nya tag med körkortet men mitt förtroende för TS är minimalt och jag hoppas att de styr upp sin organisation så inte fler behöver gå runt med ångest och undran i flera månader
Gäst 2020-02-14 12:36 ! Citera #
pappa 2020-02-13
Min dotter körde, i samband med en omkörning, 32 km för fort vid en fartkamera. Hon betalade böter omgående och väntade på besked från transportstyrelsen. Och väntade och väntade......
Efter 7 !!! månader föreslog jag att mina döttrar skulle ta Snöskoterkort. Vi kontrollerade hos polisen om hon hade någon anmärkning eller dylikt på sig men hennes profil var tom. Därmed gick de kursen och efter en vecka kom 2 !!!! brev från TS !
Det första om att skicka in foto för förarbeviset, det andra om att hennes körkort återkallas pga av prövotid samt även förarbeviset för snöskoter ..........
Efter flera kontakter med TS medger företrädare att handläggningstiden ibland kan vara lång men 7 månader ? Om inte skoterkortet uppmärksammat TS om hennes ärende hur länge hade hon då fått gå ovetande om utfallet???
Dessutom är polisen inte kopplad till kamerorna och transportstyrelsen. Ännu en myndighet som inte vet vad den andra gör !
Att transportstyrelsen har så här långa utredningstider är både kränkande mot individen samt ett misslyckande eftersom en paragraf i körkortslagen säger att körkortsindragningar skall hanteras skyndsamt. Därmed har TS enligt mig brustit i sitt agerande. 7 månader är inte skyndsamt !!!
Vi får nu ta nya tag med körkortet men mitt förtroende för TS är minimalt och jag hoppas att de styr upp sin organisation så inte fler behöver gå runt med ångest och undran i flera månader
Jag tycker att du som pappa agerar på ett väldigt dåligt sätt, som skyller på TS i detta fallet!
Den enda som har brustit här är din dotter!
Att köra 32 km/h för fort vid en fartkamera, är inte bara omoget och dumt gjort, det är rent ut sagt idiotiskt!
Varför ska man ens göra en omkörning strax innan en fartkamera???

Nej jag tycker att hon får skylla sig själv, hade hon följt alla trafikreglerna och hållit gällande hastighetsbegränsning så hade vi inte ens suttit och haft denna diskussionen just nu..Eller hur?!?

Men visst är det beklagligt att det tog så pass lång tid innan hon fick svar, men dock så vet ju ALLA att TS är under ett enormt tryck, och eftersom detta var för 7 månader sedan så skedde det med andra ord mitt i sommaren, och då är det ÄNNU mera tryck på TS med tanke på semesterledigheter samt att det är fler som bokar uppkörningar och teoriprov under sommaren. Så tyvärr blir ju en del ”fall” liggande som inte är högprioriterande, och det i sitt fall gör ju att det tar lite tid att jobba ikapp. vilket du som vuxen, och din dotter borde veta om...
Albin 2020-02-25 13:06 ! Citera #
Jag håller med tidigare talare!
Din dotter uppvisar ett tydligt exempel på omognad om man kör om i så pass hög fart precis framför en fartkamera!
Jag tycker hon får skylla sig själv, det bästa vore ju att dom drog in hennes körkort helt och hållet, får sådana fartdårar eller idioter till bilförare behöver vi inte ha på våra vägar!
drain 2020-02-26 14:05 ! Citera #
Jag håller med hon är farlig vållande till andra människor liv. Hon ska inte ha kör kort tycker jag. Vilken pappa??+

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest