Min dotter körde, i samband med en omkörning, 32 km för fort vid en fartkamera. Hon betalade böter omgående och väntade på besked från transportstyrelsen. Och väntade och väntade......
Efter 7 !!! månader föreslog jag att mina döttrar skulle ta Snöskoterkort. Vi kontrollerade hos polisen om hon hade någon anmärkning eller dylikt på sig men hennes profil var tom. Därmed gick de kursen och efter en vecka kom 2 !!!! brev från TS !
Det första om att skicka in foto för förarbeviset, det andra om att hennes körkort återkallas pga av prövotid samt även förarbeviset för snöskoter ..........
Efter flera kontakter med TS medger företrädare att handläggningstiden ibland kan vara lång men 7 månader ? Om inte skoterkortet uppmärksammat TS om hennes ärende hur länge hade hon då fått gå ovetande om utfallet???
Dessutom är polisen inte kopplad till kamerorna och transportstyrelsen. Ännu en myndighet som inte vet vad den andra gör !
Att transportstyrelsen har så här långa utredningstider är både kränkande mot individen samt ett misslyckande eftersom en paragraf i körkortslagen säger att körkortsindragningar skall hanteras skyndsamt. Därmed har TS enligt mig brustit i sitt agerande. 7 månader är inte skyndsamt !!!
Vi får nu ta nya tag med körkortet men mitt förtroende för TS är minimalt och jag hoppas att de styr upp sin organisation så inte fler behöver gå runt med ångest och undran i flera månader