Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning i Södertälje…

Kuggat uppkörning i Södertälje

Gäst 2020-02-11 11:36 ! Citera #
Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Motorväg/motortrafikled

Ingripande har förekommit.


Situationen:
Jag skulle komma in från påfart men fanns en lastbil bredvid på motorväg som körde långsamt. Det var andra lastbil bakom denna lastbilen och kunde jag inte få en lucka att gå in. Jag gassade att gå förbi men påfart tog slut snart. Sen inspektören bromsade och låt gå båda lastbilar och vi bytte till motorväg.

Det var där visste jag kuggade. Vad skulle ha jag gjort annars i den situationen. Vad egentligen betyder anpassa hastighet, alltså upp med hastighet eller ner? I den situationen skulle jag anpassa hastighet alltså till 50km per timme och låter andra köra förbi. Jag tänkte att jag kunde inte gå ner så mycket på påfart.

Snälla kan nån ge mig råder och förklära lite resultat av provet?

Tack för hjälpen!
Luffy 2020-02-11 12:56 ! Citera #
Du skall självklart inte gasa på och tvinga dig ut framför en lastbil än mindre två..

Varför? För att om de måste panikbromsa eller du kommer ut plötsligt och de tvingas göra en undan manöver vilket i båda fallen kan orsaka en serie krock. Du kan också klara dig men vi som lastbilschaufförer måste kanske bromsa in hårt och bli påkörda bakifrån.. samt att du tänker mer att komma fram än att ta hänsyn och sakta ner lite gran sen ut på motorvägen och gasa på.. vilket visar på att du har en ”måste komma fram först” inställning och det fungerar inte så i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo