Start > Körkortsforum > Ett klargörande om Cykelpassag…

Ett klargörande om Cykelpassage (tidigare kallade Cykelöverfart)

Börje Kugg 2020-02-08 17:09 ! Citera #
Någon som länge har fascinerat mig är både bilisters och cyklisters beteende i samband med möten på Cykelpassager (som tidigare kallades för Cykelöverfart). Allt som oftast stannar bilisten och släpper över cyklisten som är på väg att korsa vägen på en cykelpassage, trots att denne oftast inte är skyldig att göra detta, givet att bilen färdas rakt fram på en väg. Svenskar tycks överlag tro att samma regler gäller för cyklister som ska korsa cykelpassager som för gående som ska korsa övergångsställen. Finns det någon anledning till detta?

Efter en eftersökning visade det sig att de regler för övergångsställen som fanns tidigare, också gällde för cykelpassager också (när de kallades för Cykelöverfarter), bilister skulle alltid ”anpassa hastigheten och stanna om det behövdes”, men det juridiska begreppet väjningsplikt/lämna företräde fanns inte angivet:

”Vägtrafikkungörelse (1972:603)
83 § En förare som närmar sig ett obevakat övergångsställe skall anpassa hastigheten så, att han inte åstadkommer fara för gående som är ute på övergångsstället eller som just skall gå ut på detta. Om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna.

Bestämmelserna i första stycket om obevakade övergångsställen skall tillämpas också i fråga om obevakade cykelöverfarter. Förordning (1985:380).”



År 2000 infördes istället strikt väjningsplikt för gående som ska korsa övergångsställen, samtidigt resonerade lagstiftaren att det inte kunde gälla för Cykelpassager (tidigare kallades Cykelöverfarter), då det ansågs för farligt.

Istället bestämdes det att separata regler skulle gälla för övergångsställen och cykelpassager (tidigare Cykelöverfarter):

Trafikförordning (1998:1276)

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).


2014 skärptes reglerna dessutom ytterligare för Cykelpassager, kraven på cyklisten är nu höga:

”6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.”


Märkligt att ingen myndighet har informerat om detta! Många tycks tro att de gamla reglerna fortfarande gäller. Det är som högerregeln, människors beteende i trafiken stämmer inte på något sätt med vad lagstiftningen anger.
Johnny 2020-02-26 20:09 ! Citera #
Många cyklister är farliga för sig själva och andra och som bilist är det bättre att låta cykeldårarna trampa på istället för att meja ned dem.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov