Start > Körkortsforum > Syn körkortstillstånd

Syn körkortstillstånd

- 2020-02-05 01:07 ! Citera #
Hej, jag har godkänt körkortstillstånd och har börjat övningsköra och misstänker att mitt syn har börjat bli dåligt, har lite problem med att se ganska långt fram. Kommer besöka optiker och checka läget men hur blir de ifall jag har synfel och börjar använda glasögon? Måste jag göra om allt typ att begära ny körkortstillstånd, göra om risk 1 och 2 osv? Hur blir de med övningskörningen?
Lastbilstjejen 2020-02-05 12:52 ! Citera #
- 2020-02-05
Hej, jag har godkänt körkortstillstånd och har börjat övningsköra och misstänker att mitt syn har börjat bli dåligt, har lite problem med att se ganska långt fram. Kommer besöka optiker och checka läget men hur blir de ifall jag har synfel och börjar använda glasögon? Måste jag göra om allt typ att begära ny körkortstillstånd, göra om risk 1 och 2 osv? Hur blir de med övningskörningen?
Hejsan!

Om du mot all förmodan skulle behöva använda glasögon hela tiden, eller bara när du kör bil, så blir det absolut inga problem.
Du kommer få behöva ansöka om ett nytt körkortstillstånd, men ditt gamla kommer vara giltigt tills det nya kommer, men du kanske inte ska övningsköra under dom mest kritiska timmarna på dygnet med tanke på din syn.(tidiga mornar när folk åker till skolan/jobben, samt eftermiddagar när dom flesta ska hem från jobb/skola.)

Men ska även tillägga att det var några år sedan jag själv hade något körkortstillstånd, så titta på det och kolla om det står något på det gällande glasögon. Om ni har kryssat i att du inte använder glasögon, så MÅSTE detta åtgärdas så fort som möjligt. Står det inget om synen på körkortstillståndet, så behöver du inte söka ett nytt.
Däremot kommer du inte behöva göra om varken riskettan eller risktvåan.

Lycka till/
Emilia

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor