Start > Körkortsforum > Ovan vid att köra med diesel.

Ovan vid att köra med diesel.

Bibi 2020-02-04 16:23 ! Citera #
Hej! Jag har övningskört privat i ca 1,5 år och känner/kände mig väldigt säker bakom ratten när jag kör/körde där hemma, har kört i stadsmiljöer så som Lund och Malmö utan större problem. Men idag när jag skulle köra upp blev jag svin nervös, trodde att jag skulle svimma och kunde inte sluta skaka.

Började med säkerhetskontrollen och de gick bra. Var forfarande jätte nervös då jag skulle köra med en diesel bil och har aldrig tidigare kört med en diesel bil. Resulterade i att jag fick motorstopp 5 gånger inom en 100 m sträcka och där tappade jag allt självförtroende. Nu skakade benet så in i och hjärnan blev blank. Fick motorstopp igen i en rundel vilket gjorde att andra bilar körde om i rundeln.. fortsatte köra och skulle komma in på en parkering och parkera. Hade kört nu i några min men kände att de var kört. Parkeringen såg bra ut inga konstigheter där. Sen skulle vi fortsätta köra och pang motorstopp igen.. efter flertal misstag efter det så avbröt vi körningen och jag brast i gråt. Har aldrig kört så dåligt, inte ens när jag började övningsköra för första gången gick de så dåligt. Kändes som om jag aldrig suttit i en bil tidigare.

Är i chock nu efteråt över hur de kunde gått så snett, då jag verkligen aldrig kört så dåligt innan burkar ha relativt lätt för stressiga situationer då jag brukar köra väldigt lungt men nu gick de inte alls så.

Hur ska jag förbereda mig inför nästa uppkörning? Känner att självförtroendet ligger på noll, jobbigaste är ju också att jag inte brukar köra såhär, hade jag kört som vanligt och blivit kuggad hade jag bara åkt hem och övat ännu mer men nu känns det som att jag inte alls kan köra bil och inte har nån aning vad jag håller på med.

Har bokat tid till körskolan imorgon så jag får öva köra lite med deras diesel bilar.. men vad mer kan jag göra för att samma misstag inte ska upprepas vid nästa uppkörning?

Förlåt för massa babbel, ville mest bara få ut allt. Detta var också första gången på 3 månader som jag fått motorstopp.
jonte 2020-02-04 18:01 ! Citera #
Haha har haft exakt samma problem som du. låter kanske flummigt men man blir bara för nervös helt enkelt! o vill göra så bra ifrån sig som möjligt! börjar göra dumma grejer man annars inte skulle göra... o de e tyvärr lika vanligt som att de finns folk som blir nervösa inför jobbintervjuer/tala inför publik börjar säga/göra konstiga grejer mm!

sist jag körde upp så började jag bland annat köra 50 i en 100 väg, vilket jag ALDRIG har gjort när jag har övat privat! va inte ens nånting jag skulle kunna göra när jag var total nybörjare och började öva hemma!

jag ska iaf testa köra upp igen. då hade jag tänkt att köpa ”betablockerare” det är vanligt bland vissa att dem använder det när dom kan bli nervösa inför en föreläsning jobbintervju mm.
det gör att det sänker pulsen.
man måste dock ha recept, men de bara gå till läkaren och berätta om dina problem (har bekanta som gjort liknande inför uppkörning!) så får man direkt.
Apotekare 2020-02-05 12:41 ! Citera #
jonte 2020-02-04
Haha har haft exakt samma problem som du. låter kanske flummigt men man blir bara för nervös helt enkelt! o vill göra så bra ifrån sig som möjligt! börjar göra dumma grejer man annars inte skulle göra... o de e tyvärr lika vanligt som att de finns folk som blir nervösa inför jobbintervjuer/tala inför publik börjar säga/göra konstiga grejer mm!

sist jag körde upp så började jag bland annat köra 50 i en 100 väg, vilket jag ALDRIG har gjort när jag har övat privat! va inte ens nånting jag skulle kunna göra när jag var total nybörjare och började öva hemma!

jag ska iaf testa köra upp igen. då hade jag tänkt att köpa ”betablockerare” det är vanligt bland vissa att dem använder det när dom kan bli nervösa inför en föreläsning jobbintervju mm.
det gör att det sänker pulsen.
man måste dock ha recept, men de bara gå till läkaren och berätta om dina problem (har bekanta som gjort liknande inför uppkörning!) så får man direkt.
Vilket skitsnack!
En läkare skriver inte ut receptbelagd medicin till dig bara för att du ska ha en uppkörning och är ovanligt nervös!
Så dina ”bekanta” som tydligen har sagt detta till dig, ljuger som en häst travar.
En läkare kan nämligen missta sin läkarlicens om dom gör detta, då receptbelagd medicin ENDAST får skrivas ut till personer som lider dagligen av vissa sjukdomar. Inte till människor som bara ska ta sig igenom en uppkörning!

Och måste man pilla i sig piller för att klara sin uppkörning, så kanske man helt enkelt inte är tillräckligt mogen för att ha körkort!
Gäst 2020-02-05 21:12 ! Citera #
Ät fan inte Beta blockare.

Dem pillren får de som.har strul m sitt hjärta och eller blodtryck.

Så låt bli.

Lär dig hantera stressen istället.
Piraten 2020-02-08 04:25 ! Citera #
Bibi 2020-02-04
Hej! Jag har övningskört privat i ca 1,5 år och känner/kände mig väldigt säker bakom ratten när jag kör/körde där hemma, har kört i stadsmiljöer så som Lund och Malmö utan större problem. Men idag när jag skulle köra upp blev jag svin nervös, trodde att jag skulle svimma och kunde inte sluta skaka.

Började med säkerhetskontrollen och de gick bra. Var forfarande jätte nervös då jag skulle köra med en diesel bil och har aldrig tidigare kört med en diesel bil. Resulterade i att jag fick motorstopp 5 gånger inom en 100 m sträcka och där tappade jag allt självförtroende. Nu skakade benet så in i och hjärnan blev blank. Fick motorstopp igen i en rundel vilket gjorde att andra bilar körde om i rundeln.. fortsatte köra och skulle komma in på en parkering och parkera. Hade kört nu i några min men kände att de var kört. Parkeringen såg bra ut inga konstigheter där. Sen skulle vi fortsätta köra och pang motorstopp igen.. efter flertal misstag efter det så avbröt vi körningen och jag brast i gråt. Har aldrig kört så dåligt, inte ens när jag började övningsköra för första gången gick de så dåligt. Kändes som om jag aldrig suttit i en bil tidigare.

Är i chock nu efteråt över hur de kunde gått så snett, då jag verkligen aldrig kört så dåligt innan burkar ha relativt lätt för stressiga situationer då jag brukar köra väldigt lungt men nu gick de inte alls så.

Hur ska jag förbereda mig inför nästa uppkörning? Känner att självförtroendet ligger på noll, jobbigaste är ju också att jag inte brukar köra såhär, hade jag kört som vanligt och blivit kuggad hade jag bara åkt hem och övat ännu mer men nu känns det som att jag inte alls kan köra bil och inte har nån aning vad jag håller på med.

Har bokat tid till körskolan imorgon så jag får öva köra lite med deras diesel bilar.. men vad mer kan jag göra för att samma misstag inte ska upprepas vid nästa uppkörning?

Förlåt för massa babbel, ville mest bara få ut allt. Detta var också första gången på 3 månader som jag fått motorstopp.
Var tråkigt att det gick som det gjorde..
Dock så handlar det mest om nervositet än att det är en diesel bil.
Visst diesel är lite svagare men inte så att du skulle få så många stopp.
Hoppas du får ordning på nervositeten till nästa gång.
Får ha tanke banan , vad gör det om jag kuggar är inte hela världen.
Vet att det är svårt att tänka så, då man vill ju så gärna ha körkortet nu!
inte nästa vecka/månad :D
Mvh
Piraten
E-tuna 2020-02-08 23:34 ! Citera #
Piraten 2020-02-08
Var tråkigt att det gick som det gjorde..
Dock så handlar det mest om nervositet än att det är en diesel bil.
Visst diesel är lite svagare men inte så att du skulle få så många stopp.
Hoppas du får ordning på nervositeten till nästa gång.
Får ha tanke banan , vad gör det om jag kuggar är inte hela världen.
Vet att det är svårt att tänka så, då man vill ju så gärna ha körkortet nu!
inte nästa vecka/månad :D
Mvh
Piraten
Nu pratar du väl ändå i nattmössan piraten??
En diesel är väl ändå STARKARE än vad en bensinare är? ;) ;)
Piraten 2020-02-09 02:27 ! Citera #
E-tuna 2020-02-08
Nu pratar du väl ändå i nattmössan piraten??
En diesel är väl ändå STARKARE än vad en bensinare är? ;) ;)
Beror ju på motorn självklart, men annars brukar du få ha högre växlar på en diesel bil.
Nattmössan nä :)
Gäst 2020-02-09 23:04 ! Citera #
Vridmoment/torque.

Bensinare vid högre varvtal.

Diesel vid lägre.

De kan ha samma HP.

Därav juklot m växlar.

Men har man kläm på det så anpassar man sig fort ;)
Gäst 2020-02-11 16:36 ! Citera #
Hände mig idag. Förutom att jag som tur hade bokat en test lektion hos en körskola. (Skrev om det i en tråd för några timmar sen)

Exakt samma sak som hände dig, hände mig. När jag kör privat kan jag sätta på radion, prata och köra utan att ens behöva fokusera på hur jag kör. Allt sker automatisk.

Men när jag gick till körskolan så fick jag motorstopp hundra gånger och visste inte ens hur jag skulle accelerera. Allt var så obekant.

Som tur så omboka jag min uppkörning till nästa månad (skulle ha den om tre dagar).

Känner mig som skit men är glad att jag körde en Volvo för första gången tre dagar innan uppkörningen. Nu ska jag bara försöka gå till körskolor med en Volvo V60 och träna på det tills jag blir van.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor