Start > Körkortsforum > Dagdrömmer

Dagdrömmer

RIP 2020-01-29 21:47 ! Citera #
Kör med trafikskola och har två lektioner kvar tills körprovet och har kört dåligt, alltså t.ex killen säger ”Kör till Växjö”, så kör jag och glömmer helt bort och jag bara forsätter rakt förbi infarten, jag har haft problem med uppmärksamhet mycket att jag missar skyltar, gående, arbetare, vad som finns där ute alltså,

Det hände två gånger att jag missa på lektionen idag, han sa till mig händer det en gång till så avbokar jag körprovet som är nu om 4 dagar, det skrämde mig och gav 100% fokus där nu och då, men ändå hände det igen men han denna gång som tur påminnde han mig han att det är centrum vi ska åka, kanske för att han ville vara snäll och ej avboka.

...

vet inte vad jag ska göra för att vakna till? Jag säger till mig ”NU ska jag vakna och ge 100% uppmärksamhet” men då o då blir det samma, typ att jag slappnar av och typ dagdrömmer, jag är också frestad att hela tiden hålla ratten med en hand, typ jag har en känsla att sova och koppla av i bilen, stänga hjärnan, men man kan ju såklart inte göra det på körprovet

tänkte att nu imorgon innan lektion så ska jag ta en kopp stark kaffe, ska se hur det funkar



har körprovet nu om några dar, Någon som kan ge andra
RIP 2020-01-29 21:48 ! Citera #
Tips
Gäst 2020-01-29 22:49 ! Citera #
Om du missar gående så är du en säkerhetsrisk i trafiken....
Gäst 2020-01-30 09:24 ! Citera #
Som föregående skrev.

Du blir en trafikfara om du inte har fokus på det du gör, missa en avfart ät ingen fara, men inte se en gående som går över gatan är katastrof....

Du bör fundera på var du inte fokusera på...läsa av trafiken.
P 2020-01-30 15:28 ! Citera #
Repetera med dig själv. Genrepa. Vare sig du övningskör privat, cyklar eller går. Öva rörlig blick. Spegelrutiner. Läs av trafiksituationer, gå igenom och analysera dem med dig själv om och om och om igen. Uppmuntra det tänket. Mycket lättare att få in detta utan att behöva interagera med en annan person samtidigt. Det kan finnas mycket undermedvetet som influerar. Påminn dig själv om varför ett körkort är FRIHET. Att du SKA ha det! Sätt lite eld och påminn även dig själv hur otroligt farligt det är att vara disträ, föreställ dig att du möter en bilist som är det t. ex.

Det gör absolut ingenting att skjuta upp körprovet. Det är tvärtom helt rätt om man inte tror att man är redo. Chansa inte. Man måste tänka på andra här också, en del har tur och klarar det och är sedan en stor fara i trafiken.

You can do it!
P 2020-01-30 15:34 ! Citera #
Att du äter och sover bra är självklart viktigt också. Vitaminer och särskilt mineraler kan ha inverkan på förmåga att fokusera. Koffein kan förbättra minnet och reaktionstiden men är inget man bör förlita sig på. Det kan ju vara så att miljön i en bil är extra sövande för just din kropp och hjärna. Försök förstå vad det är som händer och tro på dig själv och att du kan hitta en lösning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor