Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen

Kuggade uppkörningen

MimmiX 2020-01-23 08:15 ! Citera #
Hade första uppkörningen igår och kuggade.
Dels på placering i rondell samt backning runt hörn men också att jag kollade speglarna lite dåligt.
Sen när jag körde landsväg (100-väg) va det tvåfiligt på min sida och jag körde på vänstersidan hela tiden istället för höger tills vägen gick ihop.
Allt har gått så himla bra på lektioner och uppvärmning och jag var inte ett dugg nervös för jag trodde jag skulle klara det.
Men det vart ett nedslag.
Deppigt om inget annat och man känner sig värdelös.

Har ni några tips? Eller finns det några filmklipp man kanske kan kolla på?
Gäst 2020-01-23 15:28 ! Citera #
Varför körde du på vänstersidan?
Gäst 2020-01-23 16:41 ! Citera #
Vänster är främst omkörning, men det vet du säkert ändå. Välj alltid det högra fältet ifall det inte finns andra anvisningar.

Vad gjorde du för fel i rondellen? Innerst ifall du skall ut tredje avfarten eller runt ett helt varv. Ytterst vid första och andra avfarten.

Fick lära mig att du byter till yttersta fältet innan avfarten du ska ut. Så t.ex. ska jag ut tredje avfarten så byter jag efter andra avfarten och blockerar för dem bilarna. Mindre risk de misstolkar. Detta har jag märkt underlättar för mig också om andra gör det. Mycket tydligare.

Konstant koll på vilka bilar som är på höger sida och som också vill in i rondellen. Släng ett öga över axeln när du byter körfält.

Hatar att backa runt hörn. Är viktigt att veta var kanten är. Justera speglarna tills du ser kanten. Stanna, observera, backa. Stanna, observera igen, backa. Ser du fotgängare eller bilar så stanna helt. Det visar att du har koll. När du har backat runt se till att rakställa hjulen och titta långt bak. Koll i backspeglarna, främst den du har hinder på, justera om nödvändigt.

Har körkort men hatar att backa, men det är en övningssak och man måste göra det. Om du övningskör hemma, testa backa runt hörn där du ser kanten och successivt gör det svårare. Du får nog körkortet ska du se, men öva på det du hade fel på så du är förberedd nästa gång
MimmiX 2020-01-27 11:48 ! Citera #
Jag har ingen aning om varför jag höll mig på vänstersidan.
Fick hjärnsläpp.

Sen ang. rondeller så funkar det hur bra som helst på körlektionerna.
Men blev kuggad för att jag inte kom tillräckligt långt ut i rondellen.
Utan höll mig för långt in.

Har uppkörning igen den 29:e jan fast i en annan stad.
Så får väl se om det går bättre.
Ahmendur 2020-01-27 14:10 ! Citera #
Hej !

Jag förstår din situation och hur du upplever nu eftersom jag också gjort samma misstag eller värre än dig idag. Först och främst är det grundregeln i Sverige att köra på höger fil om inget annat säger detta till exempel om höger filen reseverat för Bussar och Taxi då du kör på vänster sida. Också om du är tvungen att köra om lastbilar eller andra bilar LGF då kan du köra på vänster sida om de hindrar dig eller de kör låg orimlig hastighet. För det andra när det gäller RONDELL, planering och låg hastighet är bra att komma ihåg. Kör sakta kanske redan på 2 växel och kolla vilka bilar som kommer till Rondellen men inte de som är redan i rondellen eftersom när du är redan framme de är borta. Stanna om du måste annars kör försiktigt och tar din rätt plats och INTE glömma att blinka höger alltid.

När du kommer till provet lugna dig mycket och andas, stressa inte dig onödigt eftersom det drabbar dig och du blir efteråt kuggad.

Jag skriver till dig för att jag vet att du är orolig, nervös och ha kanske ont i magen MEN lita på mig DU KOMMER TA KÖRKORTET om du bara TRO PÅ DIG SJÄLV och LÄRA DIG de viktiga saker.

Önskar dig lycka till.
Ahmednur

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor