Start > Körkortsforum > Ett par ord om Teoriprovet frå…

Ett par ord om Teoriprovet från en som just skrivit

Sixten 2020-01-15 20:47 ! Citera #
Jag klarade teoriprovet idag. Tyckte det var vissa saker som inte stämde med det jag hört här och läst här i trådar, eller som i alla fall inte stämde med teoriprovet jag fick göra idag. Om inte annat är det väl intressant anekdotiskt för de som ska göra provet snart. Jag vet inte om de har samma prov i hela landet och de byter ju ut frågorna hela tiden så ta det med en nypa salt...

1. Av de 70 frågorna var inte en enda fråga om att beräkna bromssträcka, stoppsträcka eller reaktionssträcka. Det här går emot vad jag hört och läst. ”Plugga på beräkning om sträckor, kommer mycket på det!”. Det kom inte en enda. INGA uträkningsfrågor fanns överhuvudtaget. Inga frågor om tidsvinning fanns heller.

2. Väldigt få parkeringsfrågor, kanske 3 st av 70. På risktvåan fick vi höra ”stort fokus på teoriprovet på beräkningar, parkeringsfrågor och släpvagsvikter

3. Du gissade rätt. 0 frågor på släpvagnsvikter

4. 2 frågor om vildsvin

5. Många frågor om under motorhuven (lätt skit)

6. Plugga ”hur fort får fordon x köra på motorväg med tungt/lätt släp. Kom flera sådana

7. Högerregeln, högereregeln, högerregeln

Sen en sista sak: I min mening räcker det INTE med att jobba på den här sidan och köpa de 1000 frågorna. Visst, det låter mycket, 1000 frågor, och enligt ett tidigare inlägg hävdar någon att köper man frågorna, bränner igenom dem, repeterar hälften igen och läser boken har man det. Jag tycker inte det stämmer, för jag gjorde samma sak, och sista dagen började jag göra frågor på andra sidor och de var mycket svårare, krångligare formuleringar och inga uppenbara dumma svarsalternativ som man kan stryka direkt. Frågorna på den här sidan är för det mesta okomplicerade och få kuggisar och lär man sig bara dom så gör man just det, man lär sig bara dom och memorerar dem.

Jag köpte inte frågor på någon annan sajt men googlade gratistester. Jag rekommenderar generellt att först läsa boken, köra den här sidan stenhårt OCH SEN en vecka innan börja köra massa andra teoriprov på andra sidor. De är helt annorlunda. Lås dig inte till en sida. Den här sidan har förhållandevis lätta frågor. Av de 1000 frågor jag i princip lärt mig utantill från Körkortonline.se kom nästan inga alls på mitt prov.

Det går inte att förutse ett specifikt prov så att plugga brett är väl egentligen en no brainer så det här är inget nytt. Men det som förvånade mig på mitt prov var avsaknaden av beräkningsfrågor, parkeringsfrågor
Nervös körelev 2020-01-16 08:09 ! Citera #
Intressanta punkter! Du nämnde att det var svårare frågor på andra sidor. Kan du ge några exempel? Har tittat på andra sidor men valde tillslut den här då den verkade vara en av de svårare sidorna.
Gäst 2020-01-16 18:25 ! Citera #
Gjorde teoriprovet förra veckan. Jag fick inte heller några beräkningsfrågor.
Gäst 2020-01-19 02:58 ! Citera #
Fick också högerregel frågor till förbannelse. Säkert 5-7 frågor om det i olika konstellationer.

Svaren är väldigt lika så gäller att man faktiskt vet regler. Boken är ovärderlig
:))) 2020-01-19 16:32 ! Citera #
Har du gjort elevcentralens? var frågorna likt de riktiga provet? :)
Våga vägra boken 2020-01-20 23:34 ! Citera #
Jag har inte ens öppnat boken, utan gjorde bara frågor på elevcentralen. Klara alla moment på den (kör tills du har alla rätt, dvs gör om även om du fick 49/50), kör massa snabbtester och se till att få över 60 rätt på minst 8 slutprover. Funkar garanterat. Fick 63/65 rätt när jag skrev teorin för 2 veckor sen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo