Start > Körkortsforum > Ok att moment-indela växlingen…

Ok att moment-indela växlingen vid uppkörning?

DjCrook 2020-01-14 11:50 ! Citera #
Jag har kört en del, och närmar mig uppkörning. En av få saker som stressar mig dock, och som gör att jag ibland tappar fokus under körningen är när jag inte ”sätter” växeln direkt.
Är det ok att snabbt låta växeln ”vila”, i friläge, uppskattningsvis 0,5 sek eller så, innan man trycker i rätt växel? Det skulle underlätta min körning enormt men jag vet inte om det är något jag kan kuggas på?! :? Tacksam för svar snarast.
Gäst 2020-01-14 15:19 ! Citera #
Om växlingen inte sitter rutinerat, utan du måste tänka på det, så måste du öva mer.

Om det är långtgående problematik med själva växlingen, överväg automatväxlad bil, en tanke bara, du kan häva automat senare m en ny uppkörning.

För fler o fler bilar är automater.

Samt tänker inta starta för o nakdelar forum krig.
Trafikinspektoren 2020-01-15 06:50 ! Citera #
Om du tar växeln hela vägen och bestämt till vänster kommer du ALLTID få i bara 1an och 2an. ”Tar du ur växeln” så har du ALLTID på alla bilar 3an och 4an. Och drar du den till höger kommer du alltid komma till 5an och 6an.

Sanningen är faktiskt att om du måste tänka på det så sitter det inte och du kan ge dig fan på att du kommer behöva tänka så det knakar på körprovet! Du vill inte behöva tänka på det här OCKSÅ!

Ut och växla mycket!
Piraten 2020-01-19 04:02 ! Citera #
DjCrook 2020-01-14
Jag har kört en del, och närmar mig uppkörning. En av få saker som stressar mig dock, och som gör att jag ibland tappar fokus under körningen är när jag inte ”sätter” växeln direkt.
Är det ok att snabbt låta växeln ”vila”, i friläge, uppskattningsvis 0,5 sek eller så, innan man trycker i rätt växel? Det skulle underlätta min körning enormt men jag vet inte om det är något jag kan kuggas på?! :? Tacksam för svar snarast.
Svaret på din fråga är nej det är inte okej!
Det visar att du inte kan vilka växlar du ska använda, och är osäker.
och blir på så sätt en miljöbov som tar längre tid på dig innan du kommer vidare och släpper ut mer avgaser pga det :)
Mvh
Piraten
mamman 2020-01-19 18:38 ! Citera #
Hur kan man bli en miljöbov om växeln är i friläge 0,5 sekunder? Jag övningskör med en kille med samma problem när han kör 6 växlad. Om jag förstod körskoleläraren rätt när jag åkte med en gång så skulle man puffa fram/dra bak spaken så att spaken hoppade i friläge innan man satte in nästa växel. Då finns ingen tvekan om man tex skall växla från 6:an till 2:an, annars kan man få in 3:an av misstag om man inte släpper fram i friläge först.
Trafikinspektoren 2020-01-21 18:23 ! Citera #
Det stämmer till viss del, nedväxlingar är inte lika känsligt om man ”puffar ur växeln” men att sitta och puffa ur växeln för varje uppväxlingen är amatörmässigt!

Så gör inte du och så ska du inte lära din pojke

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor