Start > Körkortsforum > Tips på UPPKÖRNING

Tips på UPPKÖRNING

Pmsher_PANTHER 2020-01-10 14:25 ! Citera #
Här är några tips som jag kan ge er som inte har tagit körkort.

Det är väldigt svårt att inte vara stressad i början, men tänk inte på det. Det går bort efter 5min.
Ni behöver inte köra så fort ni satt er bilen, ta eran tid. Innan ni åker ur parkering känn på dragläge, känn på broms.

Jag skulle nog säga, försök att inte tänka för mycket. Om ni missar nånting under uppkörning säg det till inspektören. Tex: på en 70 väg du kör 75/80, minska hastigtheten och säg att du körde lite för fort. missar ni skyltar, glömt att blinka, fel placering, högerregeln, vänstersväng eller vad som helst ni kan bara säga till att ni gjorde fel.
kommer ihåg när jag tog mitt körkort, det var under vinter och kunde inte se nånting. Råkade köra på en bussfil men jag såg mitt misstag och sa till inspektören. Till slut säger han. Bra att du såg ditt misstag annars hade du inte fått godkänd av mig.

Om det är också möjligt så kan ni försöka hålla en konversation med inspektören. Prata som att ni pratar med era vänner. Säg att det är snart sommar och vad har hen för planer, Hur länge har hen jobbat som inspektör, Prata om vinter som fan för jävligt utan snö.
Mitt första uppkörning så feila jag, Det var en tystnad i bilen gjorde att jag började tänka och nervositeten kom tillbaka som Pannkaka.
Mitt andra försök var jag som en fågel, slutade aldrig att prata, var trevligt, glad och positiv :) då klarade jag

Innan ni använder blinkers så titta man först på backspegel, sidospegel, döda vinkeln för att sedan blinka åt vänster, höger eller omkörning.

Som sagt små misstag är okej. Allt behöver/måste inte vara perfekt. Ni har inte mycker erfarenhet. Om du gör det minsta misstag som T:ex: 2/3 motorstopp, så är det inte hela världen. Så länge inte dina misstag är återkommande eller trafikfarliga, Men som sagt gör du ett misstag som du är medveten om, säg till inspektören och försök glömma det och låt det inte påverka resten av uppkörningen.

Det finns säker nånting om jag har glömt men We all gonna make it :) GGs

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest