Start > Körkortsforum > Hjälp uppförsbacke

Hjälp uppförsbacke

Sara 2019-12-28 13:31 ! Citera #
Hej!
När man ska upp o i en uppförsbacke vi tar ex köpcentret emporia som består av fler våningar . Vilken växel? 1,2 eller 3:an?

Samt när ska åka ner i backe viken växel?
Gäst 2019-12-28 23:38 ! Citera #
Hey...skitsvårt svara på....

Bilarna är olika....är det krypkörning du är ute efter? Parkeringshus?

En del bilar är motorstarka en del svagare....

Det som avgör är sikten självklart.
Framför fordonet säkert, dvs håll den hastighet som du har kontroll över fordonet hela tiden....det är trafiksäkerhet.....det får fort när det går fel.


Nerförsbacke.....är det motorväg så motorbromsa med planering....då du ser och kan planera.

Är det brant nerförsbacke i villa område ex o mkt omkring dig så är det bromsberedd som fan....

Utveckla din fråga mer gärna, den ör lite luddigt formulerad.

Verkar som du är i början av körningen och skola.

Detta kommer te sig mer naturligt ju längre du kommer i utbildbingen....

Övning, övning, övning.
Sa 2019-12-30 03:11 ! Citera #
Tack för svaret .
Jag tänker framför allt på stora köpcenterasp-hus. Så det blir trånga utrymme med uppförsbacke och nedförsbacke när man ska bege sig hem.
Men om du skulle säga generellt ,vilka växel hade du kört med ? Eller ex i en Volvo med 5 växel .
Carl 2019-12-30 14:18 ! Citera #
Jag kör med en Volvo V70 från 2001. I branta situationer med låg hastighet (t.ex. parkeringshus) brukar jag köra på 2:ans växel. 3:an brukar vara för svag och 1:an känns ”overkill”.
Carl 2019-12-31 17:21 ! Citera #
”Brant” var ju luddigt av mig att säga. I vissa jättebackar kör jag på 1:ans växel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov