Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Lycklig tjej 2019-12-23 10:33 ! Citera #
ÄNTLIGEN KÖRKORT!

Klarade uppkörningen på andra försöket i Farsta imorse. Uppkörningen var 8:10 så det var fortfarande mörkt vid start men ljusnade under körningen.

Fick en superchill handledare som var en 40-årig man.
Jag började med att få kontrollera broms&styrservon samt vindrutetorkarna fram och bak + spolarvätska.
Därefter körde vi mot Nynäs och avfart mot Haninge C. För att sen köra mot Vendelsö och tillbaka mot Stockholm och avfart Farsta.

Jag var väldigt nervös eftersom jag kuggade första gången och ville verkligen ha kortet innan jul. Jag fick motorstopp 2-3ggr pga ovan med dieselbil(inte alls detsamma som den bensindrivna jag kört privat med). Uppkörningsbilen behöver mer fart på 1:an innan man växlar upp till 2:an.

Har kört privat hemma med min sambo som handledare och har fokuserat på at köra i områden runt Farsta och ut mot nynäs, Haninge c, skogås och länna. Så det är verkligen att rekommendera.(första uppkörningen jag kuggade fick jag köra rutten: Stockholm, gamla Enskede och sen ut mot nynäs. Den var dock förlagd på dagtid kl.13) Tog även 10 lektioner på Dalens trafikskola som jag verkligen kan rekommendera då alla trafiklärare var duktiga och kunniga. Samt att man från Blåsut snabbt tog sig ut mot Farsta.

Mitt tips inför uppkörningen är att kolla videos innan om säkerhetskontrollen så man är säker på den eftersom det är det första man gör när man sätter sig i bilen och därmed får en bra start och känsla. I väntrummet så ligger det böcker om hur och vart allt sitter på dem två olika uppkörningsbilarna wv passat och volov. Jag fick köra passaten båda gångerna.

Det som var nytt för mig där var att man ej stoppar i en nyckel för att starta bilen utan trycker på en knapp för att starta tändningen och sen ner med kopplingen för att starta bilen helt.

Sen att fokusera på tydlighet gällande blinkers, placering, kolla döda vinkeln och ta det lugn och va uppmärksam på stoppskyltar, hastighetsskyltar mm. Och tro på dig själv!

Önskar er alla lycka till.
Donnan 2019-12-26 17:34 ! Citera #
Stort grattis.

Härligt att ha satt körkortet eller hur, tidig julklapp dagen innan., bra jobbat.

Notis, fler bilar blir nyckel lösa, använder endast en sk bricka som bilen känner av, start/stopp knapp finns.

Ses ute i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo