Start > Körkortsforum > Ska man väja för trafik från h…

Ska man väja för trafik från höger för sakens skull?

Förtvivlad person 2019-12-11 12:35 ! Citera #
Jag kuggades för att jag inte väjade en bil från höger som skulle svänga ut vänster och jag skulle svänga in höger. Vi höll alltså på var sin kant och hindrade inte varandra. Min fråga är ska man väja för sakens skull?
Gäst 2019-12-11 17:40 ! Citera #
Tippar på att det var en korsning, och högeregeln gäller.....

då det inte var huvudled du färdades på, inga trafikljus, eller annan anvinsning...

Jupp krasst så gjorde du fel, då du har väjningsplikt.....för du ska vara tydlig, sakta ner, visa dina avsikter
Börje Kugg 2019-12-13 05:11 ! Citera #
Om du hindrade det andra fordonets framfart på något sätt så bröt du mot Högerregeln.
Gäst 2019-12-14 23:40 ! Citera #
Du skulle alltså svänga in på vägen bilen kom ut från? Är det så som jag tolkar drt hade jag också kört in för jag anser det inte hindrar den andra bilen. Du kanske dock inte saktade ner tillräckligt innan svängen och bilen därför tvekade..
Trafikinspektoren 2019-12-15 06:10 ! Citera #
Förtvivlad person 2019-12-11
Jag kuggades för att jag inte väjade en bil från höger som skulle svänga ut vänster och jag skulle svänga in höger. Vi höll alltså på var sin kant och hindrade inte varandra. Min fråga är ska man väja för sakens skull?
På mig låter det som om du totalt missuppfattat vad du faktiskt blev underkänd på!

Skicka ditt protokoll vetja så ska det nog bli lite klarare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest