Start > Körkortsforum > Vänster sväng stan och landsvä…

Vänster sväng stan och landsväg

Lara 2019-12-06 11:42 ! Citera #
När man ska svänga vänster, vart ska man stanna ? Har lite svårt att stanna på rätt plats, dels för man ska inte blockera mötande som går rakt men oxå mötande som tänker svänga ?
Alltså ska man stanna precis vid början av trottoarkanten vid den vänstra filen? Men då måste man väl svänga mkt för att hamna i höger fil, då det är grundplacering.
Gäst 2019-12-09 09:34 ! Citera #
Svänger du vänster så ska bilarna på din vänstersida vänta. Speciellt sväng från t.ex. huvudled. Då har bilarna från de andra vägarna väjningsplikt. Annars korsar dom ändå din vägbana och får inte svänga hursomhelst ändå.

Du kan sakta ner och rulla sista biten så du kommer och kan svängen utan att gena över körfältet. Då kan bilarna också hinna ut. Finns det en refug, stanna då när du når den ungefär.

Är det mycket kö åt båda hållen, fundera på om du ska fortsätta och vända på lämplig plats. Annars kan du stå där ett tag.

Landsväg är speciellt. Kolla Youtube om det men ser du att det är mycket bilar bakom, sväng inte (vid oskyddad vänstersväng). Men återigen, du måste öva på svängar.

Min bil är längre än både körskolebilen och min brorsas bil, så jag måste stanna tidigare för att kunna ta svängen. Det är något du måste öva och de själv hur bilen hamnar
Fråga 2019-12-21 11:00 ! Citera #
Jo men jag menar vart jag ska stanna ? När jag står där i korsningen mitt i och väntar på mötande för v-sväng. ? Ska jag stanna i korsningen vid högre Elelr vänstra körfältet(alltså det för jag ska in på vid svängen)
Men menar vart ska jag stanna mitt i korsningen för v-svänga-stanna vid högre Elelr vänstra fältet ?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest