Start > Körkortsforum > Körprov i Södertälje

Körprov i Södertälje

Cissilito 2019-12-04 18:58 ! Citera #
Idag kl 13.00 hade jag mitt körprov för personbil B i Södertälje.

Kom dit nervös som ett as med huvudvärk och tänkte att detta kommer ej bli bra. Kört privat med en vän som handledare i ca 1 år samt tagit 4 körlektioner hos trafikskola. Vill ändå säga att jag kom dit väl förberedd körmässigt.

Fick en manlig instruktör och genast fick jag ett enormt varmt bemötande med darrig hand. Talade om att jag var nervös och var obekant i orten då jag själv bor norr om Stockholm. Han var tydlig med vilka moment han kommer gå igenom och att han kommer vara tydlig med orienteringen. Hela körningen gick bra bortsett från liten ovana med bilen men kom snabbt igång.

Gjorde en miss genom att lägga mig för långt till höger när jag skulle svänga av till vänster in på landsväg. Var snabbt där och talade om att jag visste vad jag gjorde för fel vilket godkändes. Pendlade lite i hastighet på ojämn väg men var snabb med att tala om att ovanan med bilen påverkade min förmåga att hålla jämn hasrighet. Instruktören påpekade ej det.

De moment vi körde igenom Södertälje var för mig enkla och inga knepiga trafikregler i området samt motorväg som är lätt att följa. Fick backa in och parkera mellan två bilar. Det gick bra första försöket då instruktören vid det laget fått mig varm i kläderna och var trevlig samt småpratade under tiden vi körde.

Väl tillbaka hos Trafikverket parkerade jag mellan 2 bilar med nosen fram och instruktören gav mig handslaget och talade om att jag blev Godkänd. En lättnad då jag hört skräckhistorier om uppkörningen samt att man lätt kan kuggas av något litet fel.

Vill styrka på att ni som är nervösa och oroliga som jag var, känn er trygga med att tala om vad ni gör i trafiken, hur ni tänker i olika situationer och var snabb att meddela om du upptäcker du gjorde något fel så instruktören är med på att du gör fel men förstod.

Jag tror det är lättare än vad många tror och nerverna kan vara problemet i att misslyckas till stor del. Gör aldrig uppkörningen för tidigt. Mitt råd är att vara säker framför ratten så kommer resten flyta på. :)

Lycka till, till er som skall köra upp i Södertälje. Kan varmt rekommendera instruktörerna där.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov