Start > Körkortsforum > Nervös för körning tycker inte…

Nervös för körning tycker inte om läraren

Guesti 2019-12-01 00:41 ! Citera #
Hejsan
Jag har övningskört ett bra tag ca. 10 lektioner och jag har blivit extremt nervös under körningen. Läraren verkar tycka att jag är trögtänkt och här om dagen sa han att jag var långsam på att lära mig och att jag troligen alltid hade det så.
Jag har inte haft sånna här problem förut.
Vi pratade om att jag behövde köra mycket mer på egen hand och det håller jag med om. För jag är extremt nervös på vägen. Men personligen så tycker jag att de jag kör med stressar upp mig mer. Man blir nästan idiotförklarad varje gång man gör något fel.
Då just nu känner jag mig väldigt stressad och vet inte vad jag ska göra.
Min handledare är inte mycket bättre. Hon slingrar sig ur övningskörningen och får aldrig tid vilket gör att jag inte kan köra så mycket på egen hand. Oxå därför jag är så nervös på att köra.
Så just nu hatar jag körningen. Jag ser det som något jag vill få klart så fort som möjligt så jag kan få körkort och köra på egen hand. För de jag har nu som ska hjälpa mig. De stressar mig bara.
Jag har ingen möjlighet att köra mer på egen hand med min handledare eller någon annan Så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag har även en väldigt stressad period i mitt liv just nu som gör att detta troligen ger mig mer besvär än vad det egentligen bör göra. Så jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till.
Någon som har ett råd?
Jag tror att jag ska ha en lektion till med min lärare sen får vi se. Jag tar ju CSN lån just nu. Så det känns komplicerat och jag har bara 3 månader på mig att ta körkort. Så ja detta är mitt liv.

Sorry för det säkert väldigt jobbiga texten.
Gäst 2019-12-01 01:23 ! Citera #
Jag förstår hur det känns. Har du kört med samma lärare varje gång? Kan du byta lärare? Via elevcentralen?

När jag började övningsköra minns jag att det i början gick långsamt liksom, innan jag insåg själv vad jag ville lära mig varje gång jag övningskörde. Jag tänkte inte på vad jag ville förbättra för varje gång och tänkte inte långsiktigt.

Å prioritera dig själv, tänk inte på vad läraren tror eller tycker om dig.

För mig blev det bättre när jag tänkte på hur jag ska köra i ”framtiden”, liksom ett mål.
Guesti 2019-12-01 09:33 ! Citera #
Jag har väldigt stressad period i mitt liv just nu som gör att jag har lite mer ångest än vanligt. Min körläraren är egentligen väldigt duktig men det känns som han stressar upp mig. Det är nog mycket för att han är frustrerand över att jag behöver mer tid för nervositeten att lägga sig.
Jag kan tänka mig att byta lärare men det känns taskigt och hemskt. För han är ju duktig egentligen. Varje gång jag går ifrån lektionen känner jag mig ledsen och nästan chockad.

Jag önskar jag kunde övningsköra själv ett tag sen ta en intensivutbildning när jag känner att jag kommer klara körkortet. Det hade gjort pressen mindre på mig.
Men mitt lån kommer då inte hjälpa mig så mycket med det. Då får jag spara till det. Så tid för att öva innan kommer jag då få.

Men jag känner ändå obehag för att säga det.
Gäst 2019-12-01 19:03 ! Citera #
Var inte en sån mes.....

Byt lärare...fan denne blir inte ledsen för det....eller upprörd eller?

När jag tog kortet, så sa de i början....
Kör med en ny lärare varje gång i början....motivering alla lärare är duktiga men de är alla olika, så testa först...sen när jag testat 4 lärare så fastnade jag för en, som lixom lärde ut på ett sätt som passade mig, förklarade på ett sätt jag fatta....och kunde tillgodose mig en fin utbildning i trafiken....personkemi...

För det är dyrt att ta kort o jag vill få nåt för pengarna jag betalar....

Så byt om det är uppåt väggarna fel...för som det är nu så verkar det som du inte lär dig nåt alls på skolan.....slösar din tid och för att inte snacka om pengarna du slösar bort....
Gäst 2019-12-02 23:50 ! Citera #
Byt skola eller lärare. Funkar inte om du inte klickar med hen. Du kommer göra misstag enbart för du är nervös och rädd.

Sa till min lärare ”du gör mig nervös, du har sån jävla pondus i rösten”. Tror han tänkte om då.
Gäst 2020-11-11 09:32 ! Citera #
Känner likadant. Det jag kommit fram till är att det enda man kan göra är att bita ihop och låta våldtäkten av ens psyke fortgå tills det är över
Gäst 2020-11-11 19:01 ! Citera #
Tycker jag inte du ska göra. Trivs du inte med din lärare så se till att byt. Du betalar ju för deras hjälp. På min skola var de noga med att aäga att det var helt ok att byte lärare om man inte tyckte det funkade.
Nina 2020-11-20 18:21 ! Citera #
Byt lärare! Folk som skriver skräckhistorier verkar inte fatta att det är man själv som betalar - ingen tvingar dig att köpa lektioner!

Om du är stressad kan det dessutom vara läge för att inte köra alls, eller att ta det lugnt och meddela läraren (när man hittat en bra) att man vill ta det lugnt och det är OK om det tar några lektioner extra.

Det bästa jag gjort var att på lektion nr 5 be om att få träna på bara växling.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo