Start > Körkortsforum > Ni som endast kör privat !

Ni som endast kör privat !

Gäst 2010-04-17 15:10 ! Citera #
Hej har haft 2st kompisar som bara kört privat och inte hos nån trafikskola alls men det visar sej att när du kör privat så e det svårare att lära sej allt som du lär dej på trafikskolan . dom båda fick gå 1 lektion, bra och köra 1 eller 2st lektioner hos en trafikskola så du får deras omdöme vad du behöver fokusera mer på och vad du gör fel om du nu gör det nån här som gjort så som jag beskriver?
eloje90solsemester 2010-04-20 17:36 ! Citera #
Jag har fått intrycket av att handledaren som man kör upp med är inställd på att underkänna en om man inte har tagit några lektioner. Jag har ett antal kompisar som kände det så iallafall. Så det kanske är smart att ta ett par körlektioner för att göra dem nöjda. Men personligen tror jag inte man behöver det om man har en bra privat handledare :].
Filip5 2010-06-02 15:19 ! Citera #
Någon som har klarat det med bara köra hemma kan väll skriva och säga att det inte är omöjligt? ;)
Gäst 2010-06-08 14:27 ! Citera #
Jag känner en person som bara körde privat och klarade uppkörningen på första försöket - så det är nog inte omöjligt. :)
Carlnord 2010-06-12 16:20 ! Citera #
Det kan ju finnas fördelar med att enbart köra hemma, inte minst den ekonomiska aspekten. Fast föräldrar(vilket jag antar att de flesta övningskör med hemma) kanske inte är helt utbildade varken pedagogiskt eller körmässigt sätt, vilket gör att det kan finnas en viss riskfaktor där. Själv har jag märkt att den bästa taktiken är att man kör en lektion oss bilskolan och sen övar kanske 5 - 6 gånger på det momentet hemma. Bra övervägning mellan ekonomi och kunskap. Tänk inte bara ekonomiskt, tänk trafiksäkert ;)
allleeex 2010-07-10 12:20 ! Citera #
Hej.
Jag har hört om många som kört bara privat och dom som kört bara på trafikskola. Jag kan inte säga att någon utav dem är omöjliga för det är de verkligen inte.
Att köra privat är både praktiskt och ekonomiskt. Du kan köra när du vill, på kvällar, mitt på dagen, eller när du vill och sen är det ju billigare.
Men att köra bara med sina föräldrar är inte alltid så bra och praktiskt. Visst att ens pappa eller mamma kanske haft körkort i 10-15-20 år och att dom är erfarna. Men som sagt, det var mellan 10-20 år sedan dom tog körkort. Det har förändrats ganska mycket med körkortsvillkor och sånt. Det kommer nya lagar och skyltar varje år. Dina föräldrar kollar nog inte upp om det kommit någon ny lag eller ny skylt så ofta kan jag tro. Men på en trafikskola så får du reda på allting, till och med vad för lagar eller skyltar som kan komma nästa år.
Men att köra på en trafikskola är inte heller så jätte bra hela tiden. Visst att du får reda på ny information och att körskolelärare är mer kritiska. Men att köra med en person som man är i lite mer avslappnat tillstånd kan vara bra och skönt också. Nu menar jag inte så du skiter i trafikregler och andra trafikanter. Men man kan köra bilen med ro och kanske inte vara spänd hela tiden och om man råkar göra fel är det skönare när en förälder sitter bredvid än om en människa man träffat några gånger sitter med.

Jag skulle säga att blanda privat och trafikskola är det bästa, man får ut mest av det tror jag. Både att kunna få köra när man vill hemma, men även att kunna köra med någon som jobbar med att förbättra din körteknik. Kör du bara hemma skulle jag först och främst ta reda på vilka moment som finns på en uppkörning. t.ex. landsvägskörning. sen öva på varje moment tills det sitter i ryggraden.

Men som sagt, inget av alternativen är omöjliga. Men båda blir lite sämre utan varandra. Det är vad jag tycker.
Hoppas det går bra med resten av körkortet.
ayah 2010-07-25 23:11 ! Citera #
Jag tänker bara köra privat ,men det kan ju bero på om man har en duktig handledare
Gäst 2010-07-26 12:02 ! Citera #
Tycker man ska göra det som känns bäst för en själv. Men tror inte att den man kör upp med
är strängare bara för att man kört privat. Vet däremot 2st som kuggat sig som gått mesta dels på körskola.
Så tror nog det helt enkelt beror på hur duktig och trafiksäker man är.
Gäst 2010-07-31 21:02 ! Citera #
Jag tror på att man kör både privat och tar några lektioner med körskolan. Jag tycker att första lektionen är bra att ta med körskolan det kan även vara bra att din handledare åker med dig när du kör med trafikskolan, på så sätt får han eller hon samtidigt lära sig om vad de ska lära ut osv. Det är även bra att handledaren antecknar det som du gör fel och att man senare ”övar” på det hemma

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest