Start > Körkortsforum > ÄNTLIGEN GODKÄND (farsta uppkö…

ÄNTLIGEN GODKÄND (farsta uppkörning)

Edit 2019-11-27 12:51 ! Citera #
Idag var min andra uppkörning och jag blev godkänd så nu har jag körkort!!! känns så jäkla skönt, har slitit och kämpat så länge. Haft stress och nervositet så länge så jag lider med er andra som har det tufft. Men... ge aldrig upp! lovar att det kommer löna sig tillslut och all möda kommer vara värt det! Jag körde upp i farsta och båda förra gången och nu hade jag supertrevliga inspektörer. Så tro inte på all skit ni läser om farsta, de är superproffsiga och man känner sig trygg och omhändertagen där. Om någon vill så kan jag berätta om min rutt och tips för den som ska köra upp i farsta.
Lycka till alla, ni klarar detta!:)
Gäst 2019-11-27 13:52 ! Citera #
Så kul att höra!! Vilken bil fick du köra? Vad gjorde du annorlunda från första gången? Berätta gärna :) :) Jag har uppkörning planerad också i Farsta :?
Nervös 2019-11-27 19:58 ! Citera #
Ska köra upp på måndag i Farsta och dör av nervositet. Hur var det? Gjorde du några fel och vad gör backningsmanövreringar fick du göra?
Erika 2019-11-27 20:07 ! Citera #
Tro absolut INTE på all skit ni läser om farsta trafikverk. Jag klarade uppkörningen på första försöket. Supersköna bilar och otroligt härlig person som bedömde mig. Att vara nervös tillhör en del av uppkörningen, och deras jobb är att lugna dig. Vilket jag kan lova dig att dom gör. Kör bilen som du brukar göra så har du körkortet lycka till!
Edit 2019-11-27 21:52 ! Citera #
Jag körde i samma bil från min trafikskola, en audi. Förra gången kuggade jag pga att jag råkade hamna i en bussfil och upptäckte det försent och det är ju att bryta mot trafikreglerna.. sen så hade jag även dåligt samspel med andra trafikanter när jag skulle in på motorvägen från påfarten då filbytet blev riskfyllt. Denna gången var jag egentligen mycket mer nervös men det jag gjorde annorlunda var väl att jag tänkte efter mer och planerade bättre mot anvisningen jag fick. Hade tränat lite mer på påfarter och hur man ska samspela där.

Inspektören var supersnäll och tydlig med instruktioner och anvisningar. Han märkte att jag var nervös och sa till mig att bara slappna av vilket gjorde mig mer bekväm. Jag gjorde småfel som att köra i 73 på en 70-motorväg men jag märkte det snabbt och släppte direkt på gasen. Även att jag vid en svängningsregel, sa högt ”ska den svänga eller?” när jag tydligt kunde se att framvarande blinkade till höger men att jag blev osäker för att den stod stilla länge. Det påpekade inspektören när vi var klara. På en påfart blinkade jag vänster för att komma in i körfältet, började glida över men avbröt snabbt för att jag blev osäker när bakomvarande även bytte körfält (men inte till mitt).
Jag fick backa runt ett hörn i farsta nu och förra gången i gubbängen, det gick superbra och det sa inspektören även till mig. Vid backningen råkade jag även snudda i trottoarkanten..

Gjorde alltså några småfel men inga allvarliga och riskfyllda! Mina största tips är att vara färdigutbildad och redo, att kunna förlita sig på att man klarar av att köra och att vara extra noggrann med speglar, rörlig blick, hastighet och planeringen.
Idag körde jag från farsta till skarpnäck och sedan tillbaka i farsta, förra gången körde jag till gubbängen och sen tillbaka. Lycka till!!:)
Gäst 2019-11-27 22:03 ! Citera #
Tack så mycket!! Passar på å fråga om du fick köra inåt stan? Antar att du körde upp på förmiddan :) :) :)
Gäst 2019-11-27 22:04 ! Citera #
Råkade också hamna i en bussfil i Farsta när jag övningskörde :?
Edit 2019-11-27 22:45 ! Citera #
Nej, jag körde inte mot stan, tror inte det är så vanligt hos farsta. De kör ofta i hökarängen, gubbängen, sköndal, skarpnäck, länna, skogås eller haninge vad jag vet! så kör där i förväg om du kan :)
Gäst 2019-11-28 10:33 ! Citera #
Tack!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov