Jag körde i samma bil från min trafikskola, en audi. Förra gången kuggade jag pga att jag råkade hamna i en bussfil och upptäckte det försent och det är ju att bryta mot trafikreglerna.. sen så hade jag även dåligt samspel med andra trafikanter när jag skulle in på motorvägen från påfarten då filbytet blev riskfyllt. Denna gången var jag egentligen mycket mer nervös men det jag gjorde annorlunda var väl att jag tänkte efter mer och planerade bättre mot anvisningen jag fick. Hade tränat lite mer på påfarter och hur man ska samspela där.
Inspektören var supersnäll och tydlig med instruktioner och anvisningar. Han märkte att jag var nervös och sa till mig att bara slappna av vilket gjorde mig mer bekväm. Jag gjorde småfel som att köra i 73 på en 70-motorväg men jag märkte det snabbt och släppte direkt på gasen. Även att jag vid en svängningsregel, sa högt ”ska den svänga eller?” när jag tydligt kunde se att framvarande blinkade till höger men att jag blev osäker för att den stod stilla länge. Det påpekade inspektören när vi var klara. På en påfart blinkade jag vänster för att komma in i körfältet, började glida över men avbröt snabbt för att jag blev osäker när bakomvarande även bytte körfält (men inte till mitt).
Jag fick backa runt ett hörn i farsta nu och förra gången i gubbängen, det gick superbra och det sa inspektören även till mig. Vid backningen råkade jag även snudda i trottoarkanten..
Gjorde alltså några småfel men inga allvarliga och riskfyllda! Mina största tips är att vara färdigutbildad och redo, att kunna förlita sig på att man klarar av att köra och att vara extra noggrann med speglar, rörlig blick, hastighet och planeringen.
Idag körde jag från farsta till skarpnäck och sedan tillbaka i farsta, förra gången körde jag till gubbängen och sen tillbaka. Lycka till!!