Start > Körkortsforum > Påfart på motorväg

Påfart på motorväg

edit 2019-11-24 16:59 ! Citera #
Jag behöver råd inför min uppkörning på onsdag... Jag kuggade min första uppkörning förra veckan för att jag hade dåligt samspel med andra trafikanter när jag skulle in på motorvägen. Jag kollade alla speglar, blinkade och kollade döda vinkeln där jag såg en lastbil ligga i ungefär samma hastighet och nära bakom mig på körfältet jag skulle in på. Jag borde ha släppt gasen lite och låtit lastbilen köra iväg innan jag bytte fil men jag var rädd att jag inte skulle hinna byta innan påfarten tog slut och övergick till bussfil eller vägren (minns inte vilket) så jag bara gasade på och bytte fil. Märkte direkt efter bytet att det var riskfyllt och att jag inte borde ha gjort det. Så... min fråga är, vid påfarter om ni märker att ngn kommer nära inpå er, ska gasa på och eventuellt bli tvungen att köra i bussfilen en stund för att samspela bättre och inte tränga sin för nära inpå andra eller ska man släppa gasen för att då eventuellt samla upp bilar bakom sig för att hitta en lucka om de på motorvägen inte ger en lucka? Hur gör ni? Tacksam för svar!:))
Gäst 2019-11-24 17:15 ! Citera #
Hej, jag ska ha min uppkörning imorgon och jag förstår att det är väldigt nervöst. Men det gäller bara att anpassa sin hastighet när man ska in på påfarten, beroende på hur mycket trafik det är, är det en lastbil kan du verkligen anpassa farten och låta den åka förbi.

Jag minns hur jag körde bredvid en lastbil på min påfart och det var riktigt läskigt, samt en gång när jag trodde att jag skulle hinna förbi lastbilen, men den hann komma i hög hastighet, och det var väldigt riskfyllt.

Sen ska man tänka på att gasa upp snabbt så man har samma hastighet som de på motorvägen, annars är det svårt att komma ut, lycka till
Bilburen 2019-11-24 19:22 ! Citera #
Jag brukar söka av motorvägen tidigt, redan i början av påfarten. Då blir det lättare att anpassa sig till tempot. En lastbil ser man då tidigt och man får gott om tid att planera om man vill smyga in bakom eller öka farten mer och komma in med goda marginaler framför. Ge också gärna tecken i god tid så kan det vara så att du får ett bättre samspel med trafiken på motorvägen. Vid korta påfarter kan det vara bra att komma upp i fart tidigt (nära hastighetsbegränsningen) för att anpassningen ska vara klar redan i accelerationsfältet innan du kommer upp på motorvägen...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor