Start > Körkortsforum > Uppkörning Gävle

Uppkörning Gävle

Linn 2019-11-23 18:25 ! Citera #
Hej!

Någon som vill vara så snäll att berätta lite om sina erfarenheter kring uppkörning i Gävle?
Linnea 2019-11-24 18:48 ! Citera #
Linn 2019-11-23
Hej!

Någon som vill vara så snäll att berätta lite om sina erfarenheter kring uppkörning i Gävle?
Hej!
Jag körde upp i Gävle, dock bor jag inte där. Var väldigt svårt att få tider i och i närheten av Stockholm. Mina erfarenheter är att det är relativt lätt att köra i Gävle jämfört med andra stora städer, speciellt jämfört med Stockholm. Ganska mycket trafikljus i stan och enligt mig underlättar det bara. Tydligt med filplacering och mycket rondeller, ganska lugnt i trafiken.Viktigt att uppmärksamma att det ibland finns 2 stopplinjer och det är den senare som gäller, men det kommer inspektören antagligen bara påminna om, eftersom det handlar om att den gamla inte hunnits ta bort. Uppmärksamma även vilka övergångsställen som är bevakade och inte, kan finnas av båda sorter på samma väg. Annars finns det inga speciella komplicerade korsningar eller så, men var uppmärksam på skyltar om han/hon ber dig köra mot ett mål.

Jag rekommenderar att köra på morgonen, då är det väldigt tomt med trafik på gatorna och man kan fokusera endast på körningen. Jag körde på kl 9 när jag blev godkänd, blev kuggad 2 gånger, då vid kl 14 respektive 15, då var det ganska mörkt och mycket trafik, samt en olycka. Självklart så ska man ju kunna köra alla tider på dygnet men bäst att göra det lätt för sig själv när man är nervös och stressad.

Personalen skulle jag säga är trevlig och trots att man blir kuggad så var dom väldigt positiva och berömde ens körning och uppmuntrade iallafall mig att omedelbart boka en ny uppkörningstid. Tänk dock på att de inskolar nya inspektörer så jag fick 2 personer inspektörer i bilen båda gångerna jag kuggade, jag upplever att dom är lite hårdare då. När jag blev godkänd hade jag bara en inspektör.

När det kommer till bilarna så kan man få köra Volvo v60 (diesel) eller Volkswagen Passat (diesel) om man kör upp privat som jag gjorde. Jag kör själv Volvo privat så uppskattade att kunna köra en Volvo. Båda är bra uppkörnings-bilar. Körde dock en Passat när jag blev godkänd.

Jag kan rekommendera att köra upp där, speciellt om du bor där i närheten. Hoppas du kan dra någon nytta från mitt svar, och lycka till! :)
Linn 2019-11-24 19:33 ! Citera #
Tack för svar!
Har en bokad uppkörning i Gävle nu i veckan som kommer, hoppas jag spikar på första. Annars får jag leta rätt på någon annan stad. Riktigt svårt att hitta tider nu!
Gäst 2020-02-22 21:14 ! Citera #
Fick du körkort?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov