Start > Körkortsforum > Motorväg/omkörning/avfart

Motorväg/omkörning/avfart

Linn 2019-11-23 01:09 ! Citera #
Hej,
Har ett par frågor angående motorväg under uppkörning. Är fortfarande lite obekväm när det kommer till avfart, förstår teoretiskt hur det ska gå till.
Men har hört väldigt mycket olika angående när man ska släppa gasen/börja bromsa.

Där jag ska köra upp har vi ex antal avfarter som är väldigt skarpa, nu är det november och det har regnat nästan varje dag. Jag vill gärna kunna göra detta så säkert som möjligt, oavsett väglag/årstid. Och förstår samtidigt att det är en riskfaktor att till exempel börja bromsa för tidigt, men jag tänker såhär - Så länge man ger tecken i god tid och visar bakomvarande att man ska åka av, är det då fel att släppa gasen när man ser avfartsskärmen?

Min andra fundering handlar om omkörningar, jag har lärt mig att göra säkra omkörningar utan att behöva accelera över hastighetsbegränsning, det känns tryggt och så länge man har god uppsikt bak och vad som ligger framför så går det bra. Men kommer inspektören be om en omkörning eller förväntas det att man gör en när man själv tycker att det passar?

Berätta gärna om era erfarenheter på motorvägen under uppkörningen.
Linda 2019-11-23 08:58 ! Citera #
Hej Linn, är det korta avfarter och därefter väldigt skarpa kurvor så är det bästa tipset att först (om du har massa trafik bakom) kolla backspegel/sidospegel, motorbromsa, sedan blinka i god tid, efter det ska man börja bromsa väldigt mycket när du är inne i avfarten. Bromsar du innan avfarten så hindrar du trafiken bakom då du inte samspelar med andra trafikanter. :)

Men däremot om du ser att du är fri från trafik bakom så kan du anpassa farten och bromsa lite lätt innan du ska in på avfarten. Det finns ju inget mening att bromsa in kraftigt i avfarten om du är fri ifrån trafik. 8-)

Jag hoppas att du fick god hjälp om hur man ska hantera avfarter.
Lycka till!
Linn 2019-11-23 14:20 ! Citera #
Tack så mycket Linda! :-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov