Hur räknar man ut bromssträckan?
Tjena,
jag undrar helt enkelt som ämnet lyder; Hur räknar man ut bromssträckan?
Jag vet hur man räknar ut Reaktionssträckan, dvs. stryk sista siffran i hastigheten och multiplicera det med 3
- Men om man läser i teoriboken står det att: ”Bromssträckan ökar kvadratiskt (upphöjt till 2) i förhållande till farten” - Kan någon förklara det lite bättre för en idiot som mig? 😕
Bromssträckan beror på en rad faktorer och kan inte räknas ut med en formel. Och det är därför det inte finns någon i boken. Utan den varierar helt enkelt hela tiden.
Den beror på b.l.a väglag, hastighet, bromsarnas effektivitet, hjulen etc.
dBromssträckan beror på en rad faktorer och kan inte räknas ut med en formel. Och det är därför det inte finns någon i boken. Utan den varierar helt enkelt hela tiden. Den beror på b.l.a väglag, hastighet, bromsarnas effektivitet, hjulen etc.
Okej, så det kan inte komma någon fråga på teori-provet om hur man räknar ut bromssträckan?
De frågor jag hört angående bromssträckan har varit t.ex.”Du kör i 30 km/h och bromssträckan är 10m hur lång blir den om du ökar till 60 km/h?” Där svaret då bli 40m eftersom farten är gånger 2 blir bromssträckan gånger 4 (2 upphöjt till 2 = 2*2 = 4) Hoppas det inte lät allt för krångligt xD
Bromsträckan ökar med kvadraten på hastighetsökning
dvs:
2 gånger högre hastighet = 2*2 gånger längre bromsträcka
3 gånger högre hastighet = 3*3 gånger längre bromsträcka