Start > Körkortsforum > Hur räknar man ut bromssträcka…

Hur räknar man ut bromssträckan?

Chippen 2010-04-16 16:31 ! Citera #
Tjena,
jag undrar helt enkelt som ämnet lyder; Hur räknar man ut bromssträckan?

Jag vet hur man räknar ut Reaktionssträckan, dvs. stryk sista siffran i hastigheten och multiplicera det med 3

- Men om man läser i teoriboken står det att: ”Bromssträckan ökar kvadratiskt (upphöjt till 2) i förhållande till farten” - Kan någon förklara det lite bättre för en idiot som mig? :?
d 2010-04-17 22:39 ! Citera #
Bromssträckan beror på en rad faktorer och kan inte räknas ut med en formel. Och det är därför det inte finns någon i boken. Utan den varierar helt enkelt hela tiden.
Den beror på b.l.a väglag, hastighet, bromsarnas effektivitet, hjulen etc.
Chippen 2010-06-02 12:36 ! Citera #
d
Bromssträckan beror på en rad faktorer och kan inte räknas ut med en formel. Och det är därför det inte finns någon i boken. Utan den varierar helt enkelt hela tiden.
Den beror på b.l.a väglag, hastighet, bromsarnas effektivitet, hjulen etc.

Okej, så det kan inte komma någon fråga på teori-provet om hur man räknar ut bromssträckan?
Gäst 2010-06-23 13:18 ! Citera #
De frågor jag hört angående bromssträckan har varit t.ex.”Du kör i 30 km/h och bromssträckan är 10m hur lång blir den om du ökar till 60 km/h?” Där svaret då bli 40m eftersom farten är gånger 2 blir bromssträckan gånger 4 (2 upphöjt till 2 = 2*2 = 4) Hoppas det inte lät allt för krångligt xD
EmmaNT 2010-09-17 18:33 ! Citera #
Bromsträckan ökar med kvadraten på hastighetsökning
dvs:
2 gånger högre hastighet = 2*2 gånger längre bromsträcka
3 gånger högre hastighet = 3*3 gånger längre bromsträcka

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov