Start > Körkortsforum > Svängningsregeln, vem ska lämn…

Svängningsregeln, vem ska lämna företräde?

Diablo 2019-11-08 12:27 ! Citera #
Kan någon snälla förklara för mig hur det fungerar med svängningsregeln, Jag vet att man måste lämna företräde åt mötande trafik om man svänger vänster, men vad om t.ex jag kör i en T-korsning UTAN skyltar och det står en bil till vänster korsningen om mig, som ska in in till min väg, men jag vill svänga vänster där bilen står. Så vem ska lämna företräde?
Börje Kugg 2019-11-11 17:47 ! Citera #
Bilen har väjningsplikt enligt Högerregeln mot dig och ska vänta på dig.
Gäst 2019-11-11 23:15 ! Citera #
Tkorsning, bil till vänster om dig ska alltså svänga höger, och du ska svänga vänster. Ser inte hur nån behöver väja överhuvudtaget, om ni kör på rätt sida av vägen..
Killen Som ska ta körkortet 2021-09-22 03:10 ! Citera #
Vid en T korsning utan skyltar, ska bilen från vänster lämna förträde åt dig enligt högerregeln, och bilen som kommer från höger från din perspektiv ska du lämna förträde enligt högerregeln. Enkelt sagt en korsning utan väg skyltar gäller högerregeln. Saknar det anvisningar gäller högerregeln. 8-) 8-)
Gäst 2022-11-23 21:43 ! Citera #
Ni menar alltså vid en korsning där en bil kör från vänster ska vänta lämna mig företräde åt den bilen somvill köra vänster ?
Gäst 2022-11-23 22:07 ! Citera #
Gäst 2022-11-23
Ni menar alltså vid en korsning där en bil kör från vänster ska vänta lämna mig företräde åt den bilen somvill köra vänster ?
Du närmar dig från höger, alltså gäller högerregeln om inga skyltar säger något annat? Svängningsregeln gäller när du svänger vänster och möter en bil framifrån som vill svänga sitt höger eller köra rakt fram.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo