Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning 2 ggr (Malmö…

Kuggat uppkörning 2 ggr (Malmö)

anonym 2019-11-05 08:50 ! Citera #
Hej!

Nu är det så att jag har kuggat på uppkörningen 2 gånger, vilket har gjort att jag har tappat självförtroendet väldigt mycket. Problemet är att jag stressar upp mig som satan när jag väl sitter bakom ratten utanför Trafikverket. Har någon några tips på hur jag ska lugna mig? Stressen tar verkligen över och sabbar för mig. Nästa vecka har jag uppkörning igen och det är 1 dag innan teorin slutar gälla så känner att jag måste ta den nu för att jag inte hade orkat göra om allt. Jag kan köra, det vet jag, men det är bara att jag behöver lära mig att ta det lugnt.

Tacksam för svar!
Julia 2019-11-05 11:48 ! Citera #
Hej!
Det känns skönt att det är inte bara jag som kuggade ett antal gånger här.. jag körde upp idag i Malmö för 4:e gången o allt gick bra tills jag fick backa runt hörn och kurvan jag skulle backa runt var rätt så stor alltså jag tänkte ahh nu är det slut.. Jag höll på att köra när jag skulle egentligen inte göra för det var rött men jag blev lite stressad. Jag trodde faktiskt han skulle förlåta mig men det gjorde han inte.. och att jag var osäker på hastigheten sa han.. jag ba vaaa! Jag grät så mycket när jag kom hem.
Jag ska köra upp på torsdag den här veckan kl. 15.15. det är mycket rusningstrafik men jag vill bara slippa göra så mycket. Jag hade bristee på 4 saker av 12. Han testade mig mycket kanske pga. Jag var privatist. Men gentemot det så kör jag jätte bra. Det är bara dessa saker jag måste förbättra på.
Min tips till dig utifrån min erfarenhet är att ta det lugnt och träna mycket nära uppkörningsstället för jag garanterar dig att du kommer känna dig mer trygg på vägen för du har kört så många gånger ju. Ju mer desto mer bekväm blir du.. och ta inte kuggningen som negativ utan som en POSITIV. Du lär sedan mycket mer för inspektören fick dela med dig vad du behöver träna mer på.. Och låtsas som du är själv och måste göra snabba beslut. Tänk att du är själv och det är ingen annan. Så tänkte jag men var otur med backa runt hörn. Att köra bil innehåller mycket ansvar så du får inte ge upp.. låtsas som du kör själv och att du inte vill dö :D
Julia 2019-11-05 11:56 ! Citera #
Tänk dig så här: Du ska köra mycket själv i bilen sen efter du har tagit körkort. körkort är seriöst, det vet du väl. Och bry dig inte om inspektören. ingen kör perfekt men du ska oxå känna till själv att om du blir nervös så påverkar det din körning . Så tänk på det. Du fokuserar ENDAST på vägen. Det är mer pinsamt att göra trafikfarliga situationer pga man är så nervös.. då tror inspektören att du är farlig och vill därför inte släppa ut dig..!
Elias 2019-11-05 15:43 ! Citera #
Jag kugga körningen första gången pga samma sak, jag var privatess och hade aldrig varit på en trafikskola och efter körningen märkte jag att det var faktiskt en del grejer jag aldrig hade övat på, jag betala runt 15 lax till en trafikskola för 10 lektioner+ att köra med deras bil, hade körning ifredags och det gick hur bra som helst. Att köra samma bil som man har övat med gör körprovet mycket enklare, man är bekväm med växlingen och allt annat med bilen så det är bara att fokusera på vägen man kör. OCH om inspektören börjar snacka med dig försök undvika det, säg inte till hen att du inte vill prata för att undvika tappa fokus för det visar brist på självförtroende, undvik snacket mer smidigt, typ ge korta svar, ibland även igga frågan om han inte vill låta dig bli, men säg inte att du inte vill prata, jag har haft vänner som sagt det till inspektören och sen vid slutet har inspektören en diskussion med dem om att ’’det du sa visar att du inte är bekväm med att köra när andra är med dig i bilen’’.
hok 2019-11-05 19:16 ! Citera #
Vad är det för misstag du gör när du blir stressad? Jag skulle säga att det är bättre att börja i den ändan, se till att köra så mycket så det sitter i ryggmärgen. Kör mycket imorgon (om du kan privat) och torsdag fm. Visst sitter du inte och tänker på alla regler och annat efter ett tag, utan du kör bara, och troligen bra nog. Försök ta med dig det till provet, det är bara en fortsättning på det du gjort precis innan. Sitt inte och tänk på vad du gör, bara gör det. Jag körde upp i Malmö och klarade det på första tack vare detta. Jag är ändå en person som lätt blir stressad
anonym 2019-11-05 23:33 ! Citera #
Tack för alla svar!

Julia, lycka till på torsdag! Hoppas att du klarar det. :)

För att klargöra - jag kör bara med trafikskola, har aldrig kört privat. Men nu har jag bytt till en annan trafikskola som har ungefär samma bil som trafikverket. De felen jag gjorde var att jag planerade dåligt. På grund av stressen fokuserade jag på fel grejer, till exempel, om det finns en cirkulationsplats med ett övergångsställe innan tänkte jag på om det kom några bilar i rondellen och att växla ner istället för att kolla så att ingen närmar sig övergångsstället och ska gå över. Såklart vet jag att det är helt fel och gör vanligt inte sådana misstag men på uppkörningen tappar jag allt sunt förnuft.

Tack för alla tips!
anonym 2019-11-07 09:49 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning förra torsdags och teorin den här måndagen, är riktigt glad och taggad. Men jag har testat både privatist och med skola och ser att det är en stor skillnad, när jag körde med skolan så var vi majoriteten av tiden på motorväg behövde inte ens göra backa hörn vilket jag träna så mycket på :( Medans när jag kört privat så testades jag igenom såååå många tillfällen och klart ingen är perfekt så kugga :P Hur som minns när jag var så nervös utanför trafikverket så gick jag in i toaletten och tvättade ansiktet fräschade verkligen upp min mood kanske något du kan testa :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest