Start > Körkortsforum > Förbud mot omkörning med tung …

Förbud mot omkörning med tung lastbil (C29)

lisa 2019-11-01 16:15 ! Citera #
Får jag som kör lastbilen köra om en traktor när ”Förbud mot omkörning med tung lastbil) finns?
För det står att är förbjudet att köra om andra motordrivna fordon ,än två hjuliga mopeder och motorcyklar.
Och får lastbilen köra om bilen?

Och får traktor köra om mig när skylten finns?
Gäst 2019-11-01 18:28 ! Citera #
Om det inte står ”motorredskap får köras om” eller liknande är det nog precis som det står på skyltarna..

Även om det tyvärr är så att det förvärrar vissa trafiksituationer så är det oftast bäst att göra exakt som det står, då kan inte länsman säga något om just det iaf..
Lastbilstjejen 2019-11-03 13:20 ! Citera #
lisa 2019-11-01
Får jag som kör lastbilen köra om en traktor när ”Förbud mot omkörning med tung lastbil) finns?
För det står att är förbjudet att köra om andra motordrivna fordon ,än två hjuliga mopeder och motorcyklar.
Och får lastbilen köra om bilen?

Och får traktor köra om mig när skylten finns?
Hej Lisa!

Nej du får inte köra om en traktor när det finns en sådan skylt.
Så det är bara att gilla läget och köra om så fort som förbudet upphör.
lisa 2019-11-03 14:02 ! Citera #
Jag får inte köra om lastbilen? När jag sitter i person bil? Eller får jag ej köra om lastbilen när jag sitter i lastbilen?
Gäst 2019-11-03 14:09 ! Citera #
Men lastbiltjejen det stämmer ej. för enligt teorifrågan. Där var fråga om jag (personbil) fick köra om traktor i Förbud mot omkörning med tung lastbil (C29) eller i Förbjuder omkörning av andra motordrivna fordon andra än tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn,C27.
Då var det rätta svaret att jag fick köra(sitter i personbil) en traktor när C27 är uppsatt. Men när C29 FÅR JAG(personbil) INTE köra om c27.

Jag fattar inte dessa två skyltar, kan ngn vänligen förklara vad det gäller med dessa två skyltar
F 2019-11-03 15:58 ! Citera #
Gäst 2019-11-03
Men lastbiltjejen det stämmer ej. för enligt teorifrågan. Där var fråga om jag (personbil) fick köra om traktor i Förbud mot omkörning med tung lastbil (C29) eller i Förbjuder omkörning av andra motordrivna fordon andra än tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn,C27.
Då var det rätta svaret att jag fick köra(sitter i personbil) en traktor när C27 är uppsatt. Men när C29 FÅR JAG(personbil) INTE köra om c27.

Jag fattar inte dessa två skyltar, kan ngn vänligen förklara vad det gäller med dessa två skyltar
Om du kör bil och det är omkörning förbjudet-skylt med 2 bilar ( C27) så får du inte köra om en traktor. Det måste finnas en tilläggsskylt under som anger det. T.ex. ”traktor får omköras”, eller ”motorredskap får omköras”.
Annars får du bara köra om tvåhjuliga fordon.
Lastbilar får inte heller köra om någon förutom tvåhjuliga fordon efter C27.

Om du kör personbil och ser omkörningsskylten med en bil och en lastbil (C29) så får du som personbil köra om andra fordon. Men om du kör lastbil så får du inte köra om någon förutom tvåhjuliga fordon.
Om du kör bil och ser C29 så får du köra om lastbilen, men lastbilen får inte köra om dig.
lisa 2019-11-03 17:10 ! Citera #
Tack F! Nu hajar jag, hade probl. med vem märke var riktad mot typ last eller personbil. Men tack :)
Lastbilstjejen 2019-11-05 09:32 ! Citera #
Gäst 2019-11-03
Men lastbiltjejen det stämmer ej. för enligt teorifrågan. Där var fråga om jag (personbil) fick köra om traktor i Förbud mot omkörning med tung lastbil (C29) eller i Förbjuder omkörning av andra motordrivna fordon andra än tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn,C27.
Då var det rätta svaret att jag fick köra(sitter i personbil) en traktor när C27 är uppsatt. Men när C29 FÅR JAG(personbil) INTE köra om c27.

Jag fattar inte dessa två skyltar, kan ngn vänligen förklara vad det gäller med dessa två skyltar
Frågan gällde om en lastbil får köra om en traktor där skylten sitter uppsatt, inte om en personbil får köra om..
Så nej, jag hade inte fel, för lastbilen får ej köra om, om det inte sitter en tilläggsskylt som påpekar att det är okej :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor