Körkort
Hej! Jag håller på med ett projekt i skolan och har då valt att ta ämnet ”körkort”. Så jag har några frågor som jag vill ställa till er:
Hur mycket tid och pengar ska man lägga ner för att klara körkortet?
Så mycket man måste då körkort kommer hjälpa en mycket i livet =)
Det är väldigt osäkert att säga, vissa kör hemma vissa kör på körskolan, vissa har lättare att lära sig än andra o.s.v
Hej!
Man kan gå in i fliken Körkort här på Körkortonline.se och där kan man välja pris och kostnad för körkort. Klicka där och så får du en komplett lista på alla utgifter inför att körkort. Det mesta kan man inte komma undan, såsom körkortstillstånd, riskutbildning, uppkörning med mera. Men hur mycket pengar du vill lägga på teori och körning är upp till dig. Jag tror att ca 15 körlektioner är vad som kan krävas, då i tillägg med lite övningskörning hemma. Har man ingen övningskörning hemma så blir det dyrare då man måste ta lektioner bara för att lära sig växla och sådana saker. Teorin är nog bra att göra på körskola men kan också göras på nätet med hjälp av interaktiva program, är helt upp till en själv.
Som sagt, vissa utgifter kommer man inte undan och andra är mer flexibla. Men att ta för lite körlektioner kan också leda till att man kuggar, och då får man betala för fler lektioner och ny uppkörning. Bättre att ta en extra lektion innan uppkörningen än betala för en helt ny uppkörning enligt mig!
Det beror från person till person hur lättlärd man är . men när mamma och bror tog körkort så gick det på ca 20 000 . vissa kanske det kostar 13 och andra 2 det beror som sagt på hur lättlärd man är och hur mycket man övningskört och pluggat teori privat.
// Caroline
Man ska lägga ner tillräckligt mycket pengar för att känna sig säker när man kör
Gör det som passar dig bäst, det kostar ju en del att ta körkort, men om man kan få låna en teoribok, köra privat osv kan man spara en del!
Man ska försöka köra så mycket privat som möjligt för att kunna spara in lite pengar genom att inte ta så många körlektioner. Man kan även läsa hemma istället för att gå på teorikurser.
Ett år är kanske ganska rimligt så du kan prova på alla sorters väglag under året osv... Köra mycket hemma då så man kan välja själv hur länge och vart man ska åka. Hur som helst ska man alltid ta så lång tid på sig som man själv känner att man behöver.
Vad gäller priser är väl allt mellan 5000 och 20000 ganska okej. Vid enbart privat körning betalar du ju bara för Risk 1 och 2 och själva provet.
Senaste foruminläggen
Rubrik