Start > Körkortsforum > HJÄLP!! Kan inte backa

HJÄLP!! Kan inte backa

Gäst 2019-10-28 22:10 ! Citera #
Sitter och gråter medan jag skriver det här. Blir så frustrerad och besviken på mig själv för jag har så sjukt svårt med backning. Går just nu en intensivkurs och har 2 dagar kvar tills kursens slut, har ”låtsasuppkörning” på onsdag med en annan trafiklärare där han ska bedöma om jag är redo för bokning av förarprov, jag är nöjd med mitt körsätt men det är bara backningen som jag känner är omöjlig. Min trafiklärare har förklarat flera gånger hur man gör men jag kan inte få till det självständigt. Backade in i en stolpe idag och det blev en skada på bilen, har mått dåligt och tänkt på det här hela dagen.. vet inte hur jag ska lära mig. :(
khatera 2019-10-29 00:33 ! Citera #
Jag hade också svårt med backning.Backa in i rutan,runt hörnet osv. Jag var tvungen att skriva ner rent konkret och strategiskt för att jag skulle förstå. Men det tips jag kan ge er att vrid på huve och se var bilen går, så är det lättare att justera ratten. Så försök vrida huve bak och se var backänden går. Sedan försök göra som nedan
1.Backa rakt(en och en halv varv) tills kanten på H-backspeg. ej syns längre
2.Sedan halv varv åt H(alltså klockan 6) och backa tills du ej kan se sidorutan längre( se bilden vilken sidorutan jag menar)
3.Full ratt H och parallel med kanten
4.Styr tbx till V(en och en halv varv/3 halvor)
Tänk på att om du ska justera till kanten,små små rörelser till H och bort från kanten små rattrörelser till V.
Gäst 2019-10-29 01:25 ! Citera #
Vad är det som du tycker är svårt med backningen? Är det att man får använda sig av speglar och titta bakåt och runt om? Är det själva styrningen?

Förstår inte riktigt vad det är du menar
Gäst 2019-10-29 01:54 ! Citera #
Slappa av bara och fokusera så lär du klara av det
Gäst (TS) 2019-10-29 06:48 ! Citera #
Gäst 2019-10-29
Vad är det som du tycker är svårt med backningen? Är det att man får använda sig av speglar och titta bakåt och runt om? Är det själva styrningen?

Förstår inte riktigt vad det är du menar
Precis, det är vart och hur jag ska kolla under backningen och sen blir det alltid att jag antingen styr för mycket så bilen åker ner i diket eller för mycket åt det andra hållet så jag kommer in i det vänstra körfältet :cry:
Nina 2019-11-16 19:00 ! Citera #
Om inget annat fungerar så försök hitta en körskola som har pipsensorer och backkamera! Man får köra upp med den bilen på uppkörningen så då kommer du kunna se bakåt. Sen löser det inte grundproblemen men är absolut till stpr hjälp, både för att inte köra in i saker men också för att ”se”, ”höra” och lära sig var bilens kanter är.

Men allt kan inte alltid fungera. Skulle säga att släpp alla tankar på backningen helt nu, be dem lägga fokus på allt det andra. Sen när det sitter kan du ta enstaka lektioner där ni bara tränar backning- sen kommer du kunna allt!
Tipsaren 2019-11-18 14:39 ! Citera #
Manövrering och hur bilen beter sig beroende på hur man styr kan vara ett problem för vissa när man backar.
Ett tips är att ladda ner ett spel där man ska parkera en bil på olika sätt. Där får man en överblick av bilen och hur bilen ”beter” sig beroende på hur man rattar.

Andra tips vid backning är:

Använd en vridningspunkt som tex bakhjulet, håll koll på bakhjulet via höger spegel och se till att den följer kanten och att den inte kommer för nära kanten

En annan sak kan vara att kunna se 3 saker i höger sidospegel. 1. bilen 2. hela vägen bakåt 3. Det du backar runt ( t ex ett staket )
ser du bara punkt 1 och 3 så kör du förmodligen in mot staketet eller för nära
ser du bara punkt 1 och 2 så kör du förmodligen för långt ut från staketet

Men det krävs träning! Lycka till
Donnan 2019-11-18 22:33 ! Citera #
Backning är klurigt....riktigt klurigt kan der vara.

Men se det så här.....träning ger färdighet.

Viktigast....hastighet...kryp långsamt...altså långsamt...menar långsamt
Sen se till att ha uppsikt vad som händer runt bilen...vrid på huvudet o se sig dig omkring, använd även speglarna......för o se vad som finns omkring dig, bilen rör sig åt det hållet du vrider ratten......stanna om så krävs....stressa inte, se att det är fritt från gående och övrig trafik....låt dig inte stressas.....framför fordonet i den hastighet du har kontroll över....inget annat......

Tips....åk till en parkering.
Använd orienterings punkter på bilen samt vägen/marken
Åk till en hyffsat lågt trafikerad korsning en kväll och backa runt hörn....vinkla gärna sidospegeln för att se mer av vägen du backar in på....använd backameran med...men vrid på huvudet o kolls speglar...

En del har lätt o sätta det....andra måste öva mer...inge mer med det ;)

Det kommer ska du se ;)
Gäst 2019-12-02 23:55 ! Citera #
Fick körkortet trots att jag suger på att backa runt hörn. Helt värdelös på backa, verkligen.

Om det är ett hörn sänk backspegeln så du alltid ser kanten på trottoaren. Ta det lugnt. Kolla låååångt bakom dig. Sikta dit, vrid och se hur bilen rör sig. Korrigera. Ska du höger, vrid åt höger. Vill du ha bilens ände åt vänster, vrid vänster.

Parkeringsruta.. försök hitta ett sånt hus med kundvagnar och använd det som referens. Annars försök backa på ett stort område med koner? Värt ett försök om allt annat går åt helvete.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov