Start > Körkortsforum > PANIKÅNGEST inför teoriprovet

PANIKÅNGEST inför teoriprovet

Gäst 2019-10-13 23:57 ! Citera #
Hej... som ni kan läsa i rubriken har jag verkligen panik inför teoriprovet, och då syftar jag inte på panik över att jag inte kommer att klara det då jag i princip känner mig redo och har pluggat stenhårt under en längre period, utan snarare eftersom jag får grov ångest av att sitta i ett tyst rum tillsammans med flera andra under 50 minuter. Har haft problem med detta så länge jag kan minnas (har djupa problem med social fobi, ångest, depression osv) vilket resulterade i distansundervisning på gymnasiet bland annat. Hur som helst så har jag några frågor till er som har gjort teoriprovet och skulle uppskatta svar otroligt mycket så jag förhoppningsvis inser att det nog inte är så farligt som bilden jag målat upp i mitt huvud...

1. Hur många personer brukar man vara i teorisalen? Är salen stor eller liten?
2. Hur är det med sittplatser? Är det bestämda platser eller kan man sitta vart man vill? Och sitter man nära varandra, hur stort mellanrum är det mellan varandra osv?
3. Får man ha med sig något att äta/dricka?
4. Och slutligen... finns det något annat sätt att göra teoriprovet på pga mitt problem? Finns det någon möjlighet att sitta ensam och göra provet (självklart med en närvarande provförrättare) för jag är så sjukt nervös inför detta att jag funderar på att ställa in hela grejen med att ta körkortet. Är bara nervös inför teorin, oroar mig inte alls över uppkörningen.

Detta är något jag mår extremt dåligt över och som jag tänker på varje dag så snälla visa förståelse i era svar. Tack så mycket :)
Gäst 2019-10-13 23:59 ! Citera #
Glömde skriva att jag nu tänker på trafikverkets lokal i Stockholm om det har någon betydelse :)
Inspektör 2019-10-14 00:38 ! Citera #
Hej. Tråkigt att höra. Det bästa är att ta kontakt med Trafikverkets kundservice där du berättar om dina problem. Då får du instruktion hur du ska ansöka om att göra prov på annat sätt såsom att göra det skriftligt eller muntligt med provförrättaren.

Hoppas att mitt svar hjälpte något. Lycka till på dina prov. Du klarar det!
Gäst 2019-10-14 16:23 ! Citera #
Det var runt 30 pers i lokalen i stockholm när jag skrev ett par år sen. Och det finns sånna där avskiljare mellan varje plats.
Gäst (TS) 2019-10-14 16:29 ! Citera #
Inspektör 2019-10-14
Hej. Tråkigt att höra. Det bästa är att ta kontakt med Trafikverkets kundservice där du berättar om dina problem. Då får du instruktion hur du ska ansöka om att göra prov på annat sätt såsom att göra det skriftligt eller muntligt med provförrättaren.

Hoppas att mitt svar hjälpte något. Lycka till på dina prov. Du klarar det!
Tack för svar :) Har läst att man kan ansöka om anpassade prov, men bara om man har läs och/eller skrivsvårigheter, känns skeptiskt att dem skulle gå med på att låta mig göra det pga någon annan anledning än dessa :(
Gäst (TS) 2019-10-14 16:30 ! Citera #
Gäst 2019-10-14
Det var runt 30 pers i lokalen i stockholm när jag skrev ett par år sen. Och det finns sånna där avskiljare mellan varje plats.
30?? :o Jag trodde det var runt 20 pers totalt.. fan vad jobbigt :(
Gäst 2019-10-14 16:49 ! Citera #
Gäst (TS) 2019-10-14
30?? :o Jag trodde det var runt 20 pers totalt.. fan vad jobbigt :(
Äh det är inget du kommer märka av, man är fokuserad på provet precis som alla andra. Inget du behöver haka upp dig på, kom lite tidigare och ta foto osv och sen tar du en promenad och kliver in när det är dags. Fixar du
1 2019-10-14 16:57 ! Citera #
I den lokal jag skrev provet (i Karlstad) var borden med datorerna med datorerna placerade längs med väggarna, så man tänkte inte så mycket på hur många det var i lokalen samtidigt. Man noterar den som sitter bredvid och skärmen bara typ.

Vet inte hur det är på andra ställen.

Folk skriver prov för olika behörigheter samtidigt oftast, t.ex kan du hamna bredvid en 15-åring som gör teoriprovet för moped.

Försök ta det lugnt.
Mocke 2019-10-14 19:18 ! Citera #
När jag gjorde provet så var vi totalt 18st i klassen, det var då i Växjö :)
Astral 2019-10-15 10:36 ! Citera #
Nu vet jag inte vilken behörighet du ska skriva för, men när jag skrev för AM så var det typ 10-15 pers i lokalen (Uppsala).

Jag såg då 1 person som hade godis och flera som hade vatten med sig, och så var det en som frågade om man fick ha med sig vatten in, och då sa dom på Trafikverket att man självklart fick ha vatten.

Detta är vad som gäller i Uppsala, det kan vara olika på olika trafikverk, jag vet inte riktigt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov