Start > Körkortsforum > Hur hittar jag motivationen ig…

Hur hittar jag motivationen igen?

Oduglig 2019-10-10 17:18 ! Citera #
Jag har nått min gräns.

Jag känner mig så jävla värdelös, det är på den nivån att jag överväger om jag pallar leva igenom den här förnedringen av mina misslyckanden. Jag har misslyckats med fyra uppkörningar jag har haft fyra handledare, två privata och två via bilskolan. Alla har sagt att jag är redo för uppkörning, de tycker jag kör bra och anser inte att de har mer att lära mig.

Vid min första uppkörning var jag nervös men det var inte övertagande. Körde hyfsat bra, men nådde inte hela vägen.

Andra gången skakade jag som ett asplöv och stor del av uppkörningen gick ut på att inspektören försökte lugna ner mig. Katastrof.

Tredje gången kräktes jag, började gråta och gjorde precis ALLT fel.

Fjärde gången var jag väldigt nervös men inte vrakig, dock blev jag handlingsförlamad.

Alla inspektörer utom den första var eniga om att mitt största problem är jag själv. Jag måste lugna mig, sluta sätta press på mig, inte känna att det är jordens undergång att misslyckas.
Dock är det ju precis så det känns. Körkort är något som de allra flesta omkring mig har. Hur kan jag vara så otroligt värdelös på det jag gör? Jag har kört så sjukt mycket men bara tanken av en uppkörning igen gör att jag vill gråta och får ont i magen. Hur hanterar jag detta? Är det någon som haft sådan sjuklig prestationsångest? Hur gör man? Jag känner att jag behöver en paus, men min pappa skäller ut mig och är så förbannad över faktumet att jag känner en motvilja till att fortsätta, vill då även tillägga att min egna far säger att han inte längre tror på mig.

Att försöka ta ett körkort är absurt nog bland de värsta sakerna känslomässigt för mig att gå igenom, det låter så sjukt löjligt. Finns verkligen andra saker att vara betydligt mer upprörd över, men detta har visat sig vara min akilleshäl.

Jag behöver råd, jag är desperat.
Darja 2019-10-10 20:07 ! Citera #
Hej,

Jag vet exakt hur du känner dig, jag kan säga att du är inte ensam om det. Jag kände exakt samma sak när jag skulle göra teorin och failade med den PÅ GRUND AV MIG SJÄLV. Jag fick grov panik när jag kollade på klockan sista minuterna och jag fuckade upp det. Och på andra försöket så klarade jag det. Jag har ett tips på att dagen innan du ska göra uppkörning, kolla på youtube video där de kör igenom säkerhetskontroll flera gånger så att du känner dig extra självsäker och tills du kan själv erbjuda inspektören att gå igenom säkerhetskontroll ( det kommer ge honom/henne större tillit till att du kan det 100%) när du sätter dig framför ratten, jag gjorde på det sättet 2 GÅNGER och det enda jag fick kolla är vindrutetorkare ett till tips är att föreställa dig att du ska åka med en av dina lärare( som att det är samma person som sitter som du ska skjutsa nånstans), det kommer lugna ner dig ännu mer. Nästa tips är att försöka prata med inspektören under tiden du kör, det kommer underlätta och det kommer inte vara stelt i tystnad, tiden då kommer gå snabbare. Prata om allt möjligt, var social som du kan. Sista tipset kan låta lite konstigt men hitta en fin/snygg outfit som du ska ha på dig på uppkörningen dagen innan, det kommer ge dig en större självförtroende och positivitet till att lyckas ( det är bara som en liten push). Hoppas du kommer lyckas den här gången, jag tror på dig!
anon 2019-10-11 18:17 ! Citera #
Hi,

I will write this in English, you can translate it.

I failed 5 times before I got passed in 6th attempt. (I am 33 years old male from South Asia, I am doing PhD)

For large part of my life I did not find courage to sit behind the wheel.

I started learning driving this year. It was very hard for me.

I took 40 lessons.

In my first test (Västerås), I drove well, but failed because my ”attention was not good” and appropriate speed was very high.

I found the second test date (Västerås), I failed that too. It was rainig. Reason for fail: ”Attention was bad” Lady inspector did not speak proper english. We were quiet for whole test.

Third test (Karlstad): Failed because attention was bad, vehicle safety etc.

I lost courage and hope for few weeks.

Then started practicing again.

Book 20 more lessons. Worked on my sighting, attention. (I was ready according to three instructors from school)

Fourth test (Västerås): Failed. Drive went very GOOD. We were driving on the 60 km road. There was bus standing. I slowed down to 40 km. Lady inspector intervened and push the break. according to her, my speed should have been more less.

Fifth test (Västerås): I got the same lady inspector that I got on second test. I felt nervous immediately. She did not speak proper English. It was awkard test. According to her it was not good and vehicle safety etc etc

I was hopeless, found courage again and booked 6th test in örebro

I never drove in örebro before. Traffic was heavy than I saw in Västerås.

I passed. The only thing I did differently was ”I talked with my self in the whole drive, when a new road comes I talked with my self about the new speed, nature of road (major, highway, righthand rule etc). I did the meditation also.

What I can suggest, cry for some time, than gather yourself together. You have to do it by yourself. Do things differently, See what works for you.

”If you mess up, keep going. People are only going to notice if you stop playing”

Wish you best of luck.
Bäst i test 2019-10-15 19:47 ! Citera #
anon 2019-10-11
Hi,

I will write this in English, you can translate it.

I failed 5 times before I got passed in 6th attempt. (I am 33 years old male from South Asia, I am doing PhD)

For large part of my life I did not find courage to sit behind the wheel.

I started learning driving this year. It was very hard for me.

I took 40 lessons.

In my first test (Västerås), I drove well, but failed because my ”attention was not good” and appropriate speed was very high.

I found the second test date (Västerås), I failed that too. It was rainig. Reason for fail: ”Attention was bad” Lady inspector did not speak proper english. We were quiet for whole test.

Third test (Karlstad): Failed because attention was bad, vehicle safety etc.

I lost courage and hope for few weeks.

Then started practicing again.

Book 20 more lessons. Worked on my sighting, attention. (I was ready according to three instructors from school)

Fourth test (Västerås): Failed. Drive went very GOOD. We were driving on the 60 km road. There was bus standing. I slowed down to 40 km. Lady inspector intervened and push the break. according to her, my speed should have been more less.

Fifth test (Västerås): I got the same lady inspector that I got on second test. I felt nervous immediately. She did not speak proper English. It was awkard test. According to her it was not good and vehicle safety etc etc

I was hopeless, found courage again and booked 6th test in örebro

I never drove in örebro before. Traffic was heavy than I saw in Västerås.

I passed. The only thing I did differently was ”I talked with my self in the whole drive, when a new road comes I talked with my self about the new speed, nature of road (major, highway, righthand rule etc). I did the meditation also.

What I can suggest, cry for some time, than gather yourself together. You have to do it by yourself. Do things differently, See what works for you.

”If you mess up, keep going. People are only going to notice if you stop playing”

Wish you best of luck.
Thank YOU, YOU GAVE ME HOPE
6te ggn gillt 2019-11-01 18:23 ! Citera #
Jag klarade det på sjätte uppkörningen. Hade HELT gett upp. Tänk på all tid och alla pengar du lagt ner om du inte tar kortet. Jag lovar, du kommer att ta det till slut. T o m på körskolan sa de till mig att min nervositet var ett extremfall, ”köra bil kan du ju, lämna huvudet hemma :)
STORT LYCKA TILL!
Leds 2019-11-01 23:31 ! Citera #
Stort grattis :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor